ဒီကေန႔
ပညာသင္ၾကားေရးစနစ္က စီးပြားေရးလုပ္ငန္းႀကီးေတြအတြက္ ကြၽမ္းက်င္လုပ္သားေတြ
ေမြးထုတ္ေပး႐ံုသက္သက္ ျဖစ္ေနၿပီး တကၠသိုလ္ေတြ ဟာလည္း ဘြဲ႔ရလုပ္သားေတြ
အစုလိုက္ အျပံဳလိုက္ ေမြးထုတ္ေပးတဲ့ စက္႐ံုႀကီးေတြ ျဖစ္ေနၿပီ။
ဂဏန္းတြက္စက္ပ်က္ရင္ ေစ်းမေရာင္းတတ္
အေမရိကန္ပညာေရးေလာကမွာ
တေန႔တျခား က်ယ္သထက္ က်ယ္ေအာင္ ၾကားေနရတဲ့ ညည္းညဴသံေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ဂဏန္းတြက္စက္ ပ်က္သြားတာနဲ႔ ေစ်းမေရာင္းတတ္တဲ့ အေရာင္းေစ်းသည္ေတြ၊
သူမ်ားေရးထားတဲ့ ျပ႒ာန္းစာအုပ္ မရွိရင္ စာမသင္တတ္ေတာ့တဲ့ ေက်ာင္းဆရာေတြ၊
ဘလူးပရင့္မရွိရင္ ဘာမွ မလုပ္တတ္တဲ့ အင္ဂ်င္နီယာေတြ၊ အသင့္ေဖာ္စပ္
ထုတ္လုပ္ေပးထားတဲ့ ေဆးဝါးေတြမရွိရင္ ေလခ်ဳပ္ေလေအာင့္ျဖစ္တဲ့ လူနာအတြက္
ေလေဆးေလး ေတာင္စပ္ၿပီး ကုမေပးႏိုင္တဲ့ ဆရာ၀န္ေတြပဲ မ်ားေနတယ္။
ကိုယ့္ဦးေႏွာက္နဲ႔ကိုယ္
စဥ္းစားေတြးေခၚၿပီး လုပ္ႏုိင္ကိုင္ႏိုင္တဲ့ ပညာတတ္ေတြ ရွားပါးသထက္
ရွားပါးလာေနတယ္။ အခုေက်ာင္းေတြက ထြက္လာတာေတြက စာတတ္သူေတြခ်ည္းပဲ။
ပညာတတ္မပါဘူးလို႔ ေျပာၾကဆိုၾကတာေတြလည္း မၾကာမၾကာ ၾကားရတယ္။ အေမရိကန္မွာတင္
မဟုတ္ဘူး။ ႏိုင္ငံေပါင္းစံုက ပညာရပ္နယ္ပယ္ အားလံုးလိုလိုမွာ
ေျပာဆိုညည္းတြားေနၾကတဲ့ အသံေတြ ညံေနပါတယ္။
အစိုးရေတြက ေစ်းတြက္ တြက္ၾက
ပညာကိုတန္ဖိုးထားသူတိုင္းကပညာေရးကိုစီးပြားေရးလုပ္ငန္းႀကီးမ်ားလုိ သေဘာထားလုပ္ကိုင္ေနၾကတာကို
မႏွစ္ၿမိဳ႕ၾကဘူးတကၠသိုလ္ဆရာေတြက ေမာ္ေတာ္ကားေရာင္းသမားလို ကမၻာလွည့္ၿပီး
ေက်ာင္းေၾကာ္ျငာရင္း ႏုိင္ငံတကာေက်ာင္းသားေတြ စုေဆာင္းေနတာကိုလည္း
ႏွာေခါင္း႐ံႈ႕ၾကတယ္။
ပညာေရးကို စီးပြားေရးရဲ႕ လက္ေအာက္ခံ အျဖစ္
သေဘာထားလာၾကတာကို ေတာ္ေတာ္ကို စက္ဆုပ္ၾကတယ္။ စက္ဆုပ္ေပမယ့္လည္း
ဘာမွမတတ္ႏိုင္ၾကဘူး။ ႏိုင္ငံတိုင္းႏုိင္ငံတိုင္းရဲ႕ အစိုးရေတြ ကိုယ္တိုင္က
ဘာမဆို 'ေစ်းတြက္' တြက္ၿပီး ေစ်းေရာင္းေစ်းဝယ္လုပ္သလို လုပ္ေနၾကတာဆိုေတာ့
ပညာရွင္ေတြ လက္မိႈင္ခ် ေနၾကရေတာ့တယ္။
ပညာကို ဟမ္ဘာဂါလိုေရာင္း
ပညာကို
႐ွဴးဖိနပ္ေရာင္းသလို၊ ဟမ္ဘာဂါနဲ႔ ကိုကာကိုလာ ေရာင္းသလို သေဘာထားေနၾကေတာ့
ပညာရဲ႕တန္ဖိုးဟာ တေန႔တျခား က်ဆင္းလာခဲ့ရတယ္။ လူေတြဟာ ကိုယ္ပိုင္ဉာဏ္နဲ႔
စဥ္းစားေတြးေခၚၿပီး ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ဖို႔ထက္ ကြန္ပ်ဴတာဆီက
အေျဖထုတ္ယူဖို႔ေလာက္သာ အားသန္ၾကတယ္။
ဒါမွမဟုတ္လည္း စာအုပ္ေတြထဲက
သေဘာတရားေတြနဲ႔ ေဖာ္ျမဴလာေတြကိုပဲ အားကိုးၾကတယ္။ လူ႔ဦးေႏွာက္ဟာ
ကြန္ပ်ဴတာေလာက္ေတာင္ အသံုးမက်ေတာ့ သလို ျဖစ္လာတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ၾကာလာေတာ့
လူ႔ဦးေႏွာက္နဲ႔ သတ္မွတ္တဲ့ လူ႔တန္ဖိုးေတြနဲ႔ လူသားစံႏႈန္းေတြ
အားလံုးလိုလိုဟာ ယုတ္ေလ်ာ့က်ဆင္းၿပီး စံခ်ိန္မမီ ျဖစ္ကုန္ၾကေတာ့တယ္။
အိမ္ေထာင္စနစ္
လူေတြနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အိမ္ေထာင္ဆိုတာပဲ ၾကည့္။ ကမၻာဦးအစက လင္ရယ္၊ မယားရယ္၊ အိမ္ေထာင္ရယ္ဆိုတာ မရွိဘူး။ ေယာက်္ား မိန္းမေတြဟာ ႏြားအုပ္ႀကီးထဲက ႏြားေတြလိုပဲ ေနၾကတယ္။ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာ အုပ္စုလိုက္ ေရႊ႕ေျပာင္း သြားလာေနထိုင္ၾကတယ္။ ေနာက္ေတာ့ စိုက္ပ်ဳိးစားေသာက္လာ တတ္ၿပီး အေျခတက် ရြာတည္ေနလာၾကတယ္။
အဲဒီေတာ့မွ
လင္ရယ္၊ မယားရယ္လို႔ သတ္သတ္မွတ္မွတ္နဲ႔ အိုးအိမ္တည္ ေဆာက္ေနထုိင္တယ္။
အဲဒီအဆင့္ကို ယဥ္ေက်းလာတဲ့အဆင့္ (Civilized) လို႔ သတ္မွတ္တယ္။ ဒါေတာင္ တလင္
တမယား မဟုတ္ေသးဘူး။ စစ္ႏိုင္လို႔ ဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္လာတဲ့ မိန္းမေတြကို
ေယာက္်ားေတြက မယားအျဖစ္ ထားတဲ့အတြက္ ေယာက်္ားတေယာက္နဲ႔ မယား အမ်ားအျပား
ေနလာၾကတယ္။ ေနာင္ယဥ္ေက်းမႈ အဆင့္ျမင့္သထက္ျမင့္လာမွ တလင္ တမယားစနစ္ကို
ဥပေဒေတြ ဘာေတြျပဳၿပီး ျပ႒ာန္းသတ္မွတ္ခဲ့ၾကတယ္။
အေဖာ္ဆိုတဲ့ေနနည္း
ေဟာ
အခုေတာ့ အိမ္ေထာင္ဆိုတာ လူသားမ်ားရဲ႕ လြတ္လပ္ခြင့္ကို ကန္႔သတ္တဲ့
အခ်ဳပ္အေႏွာင္လို ျဖစ္တယ္။ ေခတ္မမီေတာ့ဘူး။ ဘယ္သူ႔ဘယ္သူမွ
ခ်ဳပ္ေႏွာင္မထားတဲ့ အတူေနခ်င္စိတ္ရွိတဲ့အခိုက္ အတူေန၊ ေနခ်င္စိတ္မရွိတဲ့အခါ
ကိုယ့္ဟာကိုယ္ေနဆိုတဲ့ အယူအဆကို လက္ခံက်င့္သံုးၿပီး 'အေဖာ္' (Companion)
လို႔ ေခၚၾကတဲ့ ေနနည္းမ်ဳိးနဲ႔ ေနထုိင္ၾကတာေတြ အေနာက္ႏုိင္ငံေတြမွာ
ေတာ္ေတာ္ေလး က်င့္သံုးေနၾကတယ္။
ျပင္သစ္က ေတြးေခၚပညာရွင္ႀကီး
ႏွစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ့ ယန္းေပါဆတ္နဲ႔ ဆီမြန္ဒီဘူဗြားတို႔ဆိုရင္ လက္မထပ္ဘဲနဲ႔
တသက္လံုး (Life companion) ဆိုၿပီး ေနသြားၾကတယ္။ တခ်ဳိ႕ကေတာ့ အတူေနၿပီး
ကေလး တေယာက္ ႏွစ္ေယာက္ ေမြးၿပီးမွ လက္ထပ္တာမ်ဳိးလည္း ရွိတယ္။ အိမ္ေထာင္နဲ႔
မိသားစုဆိုတဲ့ ႏႈန္းစံေတြ ေျပာင္းလဲသြားပံုကို ေျပာတာပါ။
ဆန္႔က်င္ဘက္ထိေျပာင္းလဲ
မိန္းကေလးေတြရဲ႕
ဝတ္စားဆင္ယင္ပံုဆိုရင္လည္း စစ္မျဖစ္မီ ေခတ္ကဆိုရင္ ေျခမ်က္စိဖံုးတဲ့
ဂါဝန္ရွည္ ပြပြႀကီးေတြကို အတြင္းက ရင္စည္းက်ပ္က်ပ္ခံၿပီး ဝတ္ၾကတာပါ။
မိန္းကေလးရဲ႕ အပ်ဳိစင္ဘဝကိုလည္း အသက္နဲ႔ထပ္တူ တန္ဖိုးထား ကာကြယ္
ေစာင့္ေရွာက္ၾကပါတယ္။ လက္မထပ္ရေသးဘဲ ကိုယ္ဝန္ရွိလာတဲ့
မိန္းကေလးမ်ဳိးဆိုရင္ရြာကေန ႏွင္ထုတ္တဲ့အထိေတာင္ ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ်ေလ့ရွိတယ္။
ေဟာ
အခုေခတ္ေတာ့ ဝတ္ပံုဆင္ပံုေတြ လွ်ပ္ေပၚေလာ္လီၾကပံုေတြမ်ား ေျပာေတာင္
မျပတတ္ေတာ့ေအာင္ ကမ္းကုန္ေနၾကပါၿပီ။ အလယ္တန္းရြယ္ ဆယ့္သံုးဆယ့္
ေလးႏွစ္သမီးအခ်င္းခ်င္း အပ်ဳိစင္အျဖစ္ ရွိေနေသးတယ္ဆိုရင္ ကဲ့ရဲ႕ၾကသတဲ့။
လူမႈေရးေပါင္းသင္း ဆက္ဆံေရး ညံ့ဖ်င္းတယ္ဆိုၿပီး ေဝဖန္ၾက သတဲ့။
လူ႔တန္ဖိုးေတြ ေျပာင္းလဲသြားပံုကို ၾကည့္ပါဦး။ ဆန္႔က်င္ဘက္သေဘာ
ျဖစ္သြားတဲ့အထိကို ေျပာင္းကုန္ၾကတာမဟုတ္လား။
အႏုတ္လကၡဏာမ်ားမ်ား
လူမႈေရးနယ္ပယ္အတြင္းက
တန္ဖိုးေတြနဲ႔ ႏႈန္းစံေတြေျပာင္းလဲမႈ အေတာ္မ်ားမ်ား ဟာ
အေပါင္းလကၡဏာေဆာင္တာက နည္းနည္း၊ အႏုတ္လကၡဏာေဆာင္တာက မ်ားမ်ားျဖစ္ေနတာ
ေတြ႔ရတယ္။ စိတ္ဓာတ္နဲ႔ စ႐ိုက္ေတြကလည္း မယံုႏိုင္ေလာက္တဲ့ အထိကို
ၾကမ္းၾကဳတ္ခက္ထန္ကုန္ ၾကတယ္။
အ႐ူးတေယာက္ကိုယ္မွာ ယမ္းထုပ္ေတြ
ပတ္ခ်ီေပးၿပီး ေစ်းထဲ ေလွ်ာက္ေျပး ေနတုန္း အေဝးထိန္းခလုတ္ႏွိပ္
ေဖာက္ခြဲတာမ်ဳိး ဘယ္ေခတ္က ရွိခဲ့ဖူးလို႔လဲ။ ခရီးသည္ေတြအျပည့္ပါတဲ့
ေလယာဥ္ပ်ံႀကီးေတြကို အပိုင္စီးၿပီး လူေနအေဆာက္ အအံုႀကီးကို
ဝင္ေဆာင့္တာမ်ဳိးလည္း ဘယ္တုန္းက ၾကားဖူးလို႔လဲ။ ေမာင္းသူမဲ့ ေလယာဥ္ပ်ံေပၚ
ဗံုးေတြတင္ၿပီး မူလတန္းေက်ာင္းကေလးေပၚက်က်၊ ေဆး႐ံုေပၚ က်က်၊ က်ခ်င္တဲ့ေနရာ
က်။ မေကာင္းသူထိပ္ ေကာင္းသူထိပ္ဆိုၿပီး ဗံုးၾကဲခ်တာမ်ဳိးေရာ ဘယ္အခါက
ၾကားဖူးလို႔လဲ 'ရက္စက္မႈအေပါင္း သရဖူေဆာင္း ေတာ့သည္' လို႔ကိုေျပာရေတာ့
မယ့္ေခတ္ႀကီးပဲ။
ပညာမတတ္ဘြဲ႔ရေတြ တပံုႀကီး
အႏုတ္လကၡဏာေတြမ်ားၿပီး
ဆုတ္ကပ္ႀကီးျဖစ္ေနရတဲ့ အဓိကအေၾကာင္းရင္း ကေတာ့ လူသားေတြ ဉာဏ္ရည္ယုတ္ေလ်ာ့
က်ဆင္းလာတာပဲျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔ ယူဆတယ္။ ႏိုင္ငံတိုင္းလိုလုိမွာပဲ
စာေမးပြဲေအာင္ၿပီး ဘြဲ႔လက္မွတ္ရဖို႔ေလာက္ ကိုသာ ေက်ာင္းေတြနဲ႔ တကၠသိုလ္ေတြက
အာ႐ံုစိုက္လုပ္ေနၾကၿပီး ကိုယ္ပိုင္ဉာဏ္နဲ႔ ဆင္ျခင္စဥ္းစားႏုိင္တဲ့
အသိဉာဏ္ပညာ ျမင့္မားဖို႔ကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈထားခဲ့ၾကတယ္။ ရလဒ္က ပညာမတတ္တဲ့
ဘြဲ႔ရေတြ တပံုႀကီး ေပၚထြက္လာတာပဲျဖစ္တယ္။
သူတုိ႔တေတြဟာ
သူမ်ားေရးထားတဲ့ စာေတြအလြတ္က်က္ၿပီး စာေမးပြဲေအာင္ လာၾကတာပဲ ရွိတယ္။
လက္ေတြ႔မွာေတာ့ ရင္ဆိုင္ၾကံဳေတြ႔ရတဲ့ အေျခအေနနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္ေအာင္
ဘာတခုမွကိုင္တြယ္ ေျဖရွင္းႏိုင္ၾကတာမဟုတ္ဘူး။
လူထုစိန္ဝင္း