တ႐ုတ္ပညာရွိ သုခမိန္ႀကီး “တိန္းတီ”က ေျပာဖူးတယ္။ “မသိဘဲ သိသည္ထင္ျခင္းသည္
မသိမႈ၏ အဆံုးစြန္တည္း၊ ယုတ္မာသည္ကို ျမတ္သည္။
ထင္ျခင္းသည္ ယုတ္မာမွု၏ အဆံုးစြန္တည္း”ပါတဲ့။ မသိတဲ့သူေတြ၊
တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း ေလာက္သာ သိတဲ့သူေတြဟာ သူတို့ကိုယ္သူတို့ အလြန္သိ၊
အလြန္တတ္တယ္လို့ တစ္ခါတစ္ခါ ထင္တတ္ျကပါတယ္။ စြန္ကို ေရာက္ေနတဲ့ သူေတြလို႔
ေျပာရင္ရပါလိမ့္မယ္။
မသိတာကို သိတယ္ထင္တာ၊ နည္းနည္းကေလး သိတာကို အမ်ားျကီး သိတယ္ထင္တာ၊
ရိုးတိုးရိပ္တိပ္ သိတာကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သိတယ္လို့ ထင္ေနတာဟာ
အလြန္ဆုိးပါတယ္။ လံုး၀မသိတာဟာ အနၱရယ္မရွိေပမယ့္ မသိသလိုလို သိသလိုလိုေတြက
အလြန္အနၱရယ္ျကီးပါတယ္။ ရိုးသားတဲ့စိတ္ကို အေျခခၿံပီး တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းပဲ
သိရင္တစ္စိတ္ပဲ သိပါတယ္။ ဆက္ၿပီးေတာ့ ေလ့လာရဦးမယ္လို႔ ၀န္ခံတတ္တဲ့
သူေတြဟာ တကယ္ပဲ သမာသမတ္က်တယ္။ တည္ၾကည္တယ္လို႔လည္း ေျပာႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။
လူရဲ့ သိလိုမွု ဆနၵဆိုတာ လူ့ဘဝသက္တမ္းကို နွစ္ျပန္-သံုးျပန္ တိုးလုိက္ဦး၊
ေလ့လာဆည္းပူးလို့ လံုေလာက္မယ္ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီဟာသိျပန္ေတာ့ ဟိုဟာကိုသိခ်င္၊
နည္းနည္းသိျပန္ေတာ့ မ်ားမ်ားသိခ်င္၊ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းသိျပန္ေတာ့
တစ္ခုလံုးကို သိခ်င္ျဖစ္တတ္တာမို့ အဆံုးသတ္မ်ဥ္းဆိုတာ ရွိခဲလွပါတယ္။
သိလိုမွုဆိုတာ လူ့သမိုင္းတစ္ေလ်ွာက္လံုး ျပည့္စံုခဲ့တာမွ မဟုတ္တာ။
ဒါကလည္း ဆန္းေတာ့မဆန္းလွပါဘူး။ လူေတြရဲ့သိျမင္လိုမွုနဲ့
သိနားလည္ခဲ့မွုကိုပဲ အခ်ိုးခ်ျကည့္ျကည့္၊ သိတာနဲ့ မသိတာကိုပဲ
အခ်ိုးခ်ျကည့္ျကည့္၊ သိလိုမွုက အခ်ိူးအဆမ်ားျပီး သိနားလည္ခဲ့မွုက
အခ်ိုးအဆရာခိုင္နွုန္း အင္မတန္နည္းပါလိမ့္မယ္။ ဒီလိုပဲ သိတာနဲ့မသိတာကလည္း
ကြာဟမွု အလြန္ျကီးပါလိမ့္မယ္။
အဂၤလိပ္လူမ်ဳိး ဘာသာေရး သမားလည္းျဖစ္၊ စာေရးဆရာ တစ္ေယာက္လည္းျဖစ္တဲ့
ရစ္ခ်တ္ဘက္စ္တာ (Richard Baxter)ဆုိတဲ့ ပုဂိ္ၢဳလ္က သူ႔အျမင္ကို
ဒီလုိေျပာဖူးတယ္။
“How small is our knowledge in comparison of our ignorance" ပါတဲ့။
က်ဳပ္တုိ႔ သိနားလည္တယ္ ဆုိတာေတြနဲ႔ “က်ုပ္တို့ မသိနားမလည္တာေတြကို
နိွုင္းယွဥ္ရင္ ဘယ္ေလာက္မ်ား နည္းေနသလဲဗ်ာ" လုိ႔ ညည္းျပ သြားခဲ့ဖူးပါတယ္။
အမွန္ပါပဲ။ သိတာက နည္းနည္း၊ မသိတာေတြက ခပ္မ်ားမ်ားဆိုေတာ့သူ
ဒီလိုေျပာတာလည္း သဘာ၀က်ပါတယ္။ ဘဝတစ္ေလ်ွာက္လံုး၊ မသိတာ၊ နားမလည္တာေတြ
မ်ားလြန္းလို့ ငယ္တာ၊ ျကီးတာ ကန့္သတ္မထားေတာ့ဘဲ ေသတဲ့အထိ ေလ့လာသင္ယူ
သင့္တယ္ဆုိတာကို နားလည္ သေဘာ ေပါက္လာၾကတဲ့အခါ “စဥ္ဆက္မျပတ္ ေလ့လာသင္ယူေရး”
ဆုိတဲ့ အယူအဆ ေပၚလာရတာသာ ၾကည့္ေတာ့။
ဒီေတာ့ တခ်ို့ကလည္း ျကီးမွ သင္ယူ ေလ့လာရတာဟာ ေခြးအိုျကီး လက္ေပး သင္ရသလို
ျဖစ္ေနလိမ့္မယ္ဆိုျပီး ရွက္ေနတတ္ျကတယ္။ အဲဒီ့လူေတြဟာ ဦးက်ည္ေပြ့ဆိုတဲ့
ရဟန္းတစ္ပါးရဲ့ က်ည္ေပြ့ အတက္ ေပါက္တယ္ ဆိုတဲ့ သာဓက ကို ေမ့ေနျကဟန္တူပါတယ္။
ဘယ္အခ်ိန္မွာပဲ စစ၊ စမိဖုိ႔ပဲလုိတယ္။ ဘယ္အခ်ိန္မွာပဲ အစပ်ဳိးပ်ဳိး
ေနာက္မက်ဘူး မဟုတ္လား။
တခ်ို့ကေတာ့ အသက္ျကီးမွ ေလ့လာတာသင္ယူတာကမွ ပိုေကာင္းသတဲ့။ ျကည့္ေလ၊
ဂရိေတြးေခါ္ပညာရွင္ " အက္ရွ္လပ္စ္" ( Aeschylus) က ဒီလိုေျပာဖူးတယ္။
"It is always in season for old men to learn" တဲ့ေလ၊ လူျကီးေတြအတြက္
ဘယ္ရာသီမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ အျမဲပဲေလ့လာသင္ယူဖို့ သင့္သတဲ့ေလ။ တကယ္က
လူျကီးျဖစ္ျဖစ္၊ လူလတ္ျဖစ္ျဖစ္၊ လူငယ္ျဖစ္ျဖစ္ မ်ားမ်ားေလ့လာ၊
မ်ားမ်ားသင္ယူျကရင္ ေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီ့သင္ယူေလ့လာမွုရဲ့ေနာက္မွာ
ျဖစ္လာတတ္တာက ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ မ်ားမ်ားသိေနတယ္လို့
ထင္မွတ္မွားတတ္တာျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္က ကိုယ္သင္ယူ ေလ့လာသိရွိဖို့
လိုအပ္ေနေသးတာေတြနဲ့ ႏွုိင္းယွဥ္လိုက္ရင္ ကိုယ့္ရဲ့သိမွုဟာ တကယ့္ကို
အေသးအေမြွးေလးေလာက္ပဲ ရွိတယ္ဆိုတာကို နားလည္ထားသင့္တယ္။ ငါသိတာက
နည္းနည္းေလးပါဆိုတဲ့ အျမင္မ်ိုး စိုက္ထူထားနိုင္ရင္ ပိုျပီးေကာင္းပါတယ္။
တျခားမျကည့္နဲ့ေလ၊ ကမၻာ့ေတြးေခါ္ ပညာရွင္ျကီးတစ္ဦးျဖစ္တဲ့
ဆိုကေရးတီးကေတာင္ "ငါသိတာ တစ္ခုပဲရွိတယ္။ အဲဒါက ငါဘာမွ မသိေသးတာပဲ" ဆိုျပီး
ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ေဝဖန္ေရး လုပ္သြားတာေလ။ ဒါကတကယ္ သတိထားစရာ ကိစၥပါ။
အထူးသျဖင့္ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ထင္တစ္လံုးျဖစ္ေနတဲ့ သူေတြ ပိုမိုသတိထားစရာ
ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
အဲဒီေတာ့ တရုတ္ပညာရွိ " တိန္းတီ" ရဲ့စကားနဲ့ အဲဒီ့စကားကို ထင္ဟပ္ဆက္စပ္
ျကည့္မယ္ဆိုရင္ျဖင့္ " ဆိုကေရးတီး " လို ပုဂၢိုလ္မ်ိုးကေတာင္ သိမွုနဲ့
ပက္သက္ရင္ ဘာမွမသိပါဘူး ေျကညာထားပါလ်က္နဲ့ တခ်ို့ ပုဂၢိုလ္မ်ားက
မသိတာေတြကို သိတယ္ထင္ျပီး လက္မေထာင္ေနျကရင္ျဖင့္ မသိမွုရဲ့ အဆံုးစြန္ကို
အလိုလိုေရာက္သြားမွာ အေသအခ်ာပါပဲ။