ယမန္ေန႔မွ အဆက္
ပိတ္ဆို႔မႈ
မ်ားသည္ ျမန္မာ ျပည္သူလူထု အေျခခံ လူတန္းစား မ်ားကို မည္သို႔မည္ပံု
ထိခိုက္ေစ ခဲ့သည္ကို အေနာက္ ႏုိင္ငံမွ ပညာရွင္မ်ား၊ လူအမ်ား
ေလးစားေလာက္သည့္ ပုဂိၢဳလ္မ်ား၊ ႏုိင္ငံျခားေရး ဌာနမွ တာ၀န္ရွိသူမ်ား
ကိုယ္တုိင္ ထုတ္ေဖာ္ ခဲ့ၿပီးျဖစ္၍ အေနာက္ဘက္ ကေျပာမွ ယံုၾကည္ႏုိင္ေသာ
သူမ်ား လက္မခံ လုိသည့္တုိင္ ျငင္းရ ခက္ေနေပေတာ့ မည္ဟု ထင္မိပါ၏။
ထုိ႔အျပင္
ျမန္မာႏုိင္ငံ အတြင္းမွ ကိုယ္တုိင္ ခံစား ခဲ့ၾကရသည့္ ကာယကံရွင္မ်ား၊
စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ႏွင့္ အသင္းအဖြဲ႔ တာ၀န္ရွိသူ မ်ား၏ ေျပာၾကားခ်က္ကို
သိလုိပါ ေသးသည္ဟု ဆုိလွ်င္လည္း ထုတ္ျပ ပါဦးမည္။
၂၀၀၉
ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ (၃၁) ရက္ စက္တင္ဘာလ (၆) ရက္ သတၱပတ္ထုတ္ The Myanmar Times
ဂ်ာနယ္တြင္ သတင္းေထာက္ ရဲလြင္က Reconsider Sanctions, Say Businesses and
workers ဟူေသာ သတင္းေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္ ေရးသား ေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္။
ယင္းေဆာင္းပါး၌
‘‘အေနာက္ ႏုိင္ငံမ်ားက ျမန္မာ ႏုိင္ငံအေပၚ ႏုိင္ငံေရး အေၾကာင္းရင္းခံ
မ်ားျဖင့္ ခ်မွတ္ခဲ့ေသာ ပိတ္ဆုိ႔မႈ မ်ားသည္ ျပည္တြင္း စီးပြားေရး
လုပ္ငန္းမ်ားကို ဆုိးရြားစြာ ထိခုိက္ပ်က္စီး ေစခဲ့ၿပီး၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏
အဆင္းရဲဆံုး အလႊာ၌ အလုပ္လက္မဲ့မ်ား တုိးပြားလာေအာင္ တြန္းအားေပးခဲ့သည္’’ ဟု
အစခ်ီ ထားသည့္ သတင္းေထာက္က ‘‘ပိတ္ဆုိ႔မႈေၾကာင့္ အထည္ခ်ဳပ္ လုပ္ငန္းမွ
အလုပ္လက္မဲ့ ျဖစ္သြား ခဲ့ရသူ မိန္းကေလးမ်ားသည္ ျပည္တြင္း၌ ညကလပ္ႏွင့္
အရက္ဘားမ်ား တြင္လည္းေကာင္း၊ ႏုိင္ငံျခား၌ လုပ္ခ အနည္းငယ္ျဖင့္ ပင္ပန္း
ဆင္းရဲစြာ လုပ္ရေသာ အလုပ္႐ုံ မ်ား၌ လည္းေကာင္း၊ မလႊဲမေရွာင္ ရေသာ လုပ္ကုိင္
ေနၾကရသည္ဟု ေလ့လာ သူမ်ားက ၿပီးခဲ့သည့္ ရက္သတၱပတ္ ကပင္ အစီရင္ ခံခဲ့သည္’’
ဟုဆုိသည္။
ထုိအေၾကာင္းႏွင့္
ပတ္သက္၍ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလတြင္ စတင္ အလုပ္လက္မဲ့ ျဖစ္ခဲ့ၿပီး
သတင္းေရးသည့္ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္တုိင္ေအာင္ ပံုမွန္ အလုပ္မရွိဘဲ လမ္းေပၚ၌
ပန္းေရာင္းရသည့္ မဥမၼာ (၂၇)ႏွစ္ဆုိသူ အမ်ဳိးသမီး တစ္ဦးကုိလည္း သတင္းေထာက္က
ေတြ႔ဆံုေမးျမန္း ထားသည္။ ဧရာ၀တီတုိင္း ေဒသႀကီး ဇာတိျဖစ္ၿပီး လိႈင္သာယာရွိ
အထည္ခ်ဳပ္ စက္႐ုံ တစ္႐ုံ၌ လာေရာက္ လုပ္ကုိင္ေနခဲ့သူ မဥမၼာသည္ အေမရိကန္သုိ႔
အထည္မ်ား မတင္ပို႔ ႏုိင္ေတာ့ ျခင္းေၾကာင့္ စက္႐ုံ ပိတ္လုိက္ရၿပီး ကတည္းက
အလုပ္ လက္မဲ့ျဖစ္ကာ ဘ၀ရွင္သန္ ရပ္တည္ေရးအတြက္ ရရစားစား ဘ၀ျဖင့္
ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ႐ုန္းကန္ ေနရဆဲ ျဖစ္၏။
ျမန္မာႏိုင္ငံ
အထည္ခ်ဳပ္ လုပ္ငန္းရွင္ မ်ားအသင္း ဥကၠ႒ ဦးျမင့္စိုးက ၂ဝဝ၃ ခုႏွစ္
ဇူလိုင္လတြင္ စတင္သည့္ အေမရိကန္ ပိတ္ဆို႔မႈ ေၾကာင့္ အထည္ခ်ဳပ္
လုပ္သားေပါင္း ၈၅ဝဝဝ အလုပ္ျပဳတ္ ကုန္ၾကၿပီး ယင္းတုိ႔ အနက္ ၉၅% မွ ၉၈% မွာ
အသက္(၁၈) ႏွစ္မွ (၃၅)ႏွစ္ အၾကား အရြယ္ေကာင္း အမ်ဳိးသမီးမ်ား ျဖစ္သည္ဟု
ျမန္မာတုိင္းမ္ ဂ်ာနယ္ကို ေျပာျပခဲ့သည္။
‘‘ပိတ္ဆုိ႔မႈေတြကို
လူသားခ်င္း စာနာမႈ အျမင္နဲ႔ ျပန္ၿပီး သံုးသပ္သင့္တယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆုိေတာ့
ပိတ္ဆုိ႔မႈ ေတြဟာ သာမန္ ျပည္သူ လူထုကို ထိခုိက္ေစလို႔ပါ’’ ဟု ဦးျမင့္စိုးက မွတ္ခ်က္ ျပဳခဲ့သည္ ဆုိ၏။
ပိတ္ဆုိ႔မႈ
မတိုင္မီက ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အထည္ခ်ဳပ္ စက္႐ံုေပါင္း ၃ဝဝ ခန္႔ ရွိခဲ့ရာမွ
ပိတ္ဆို႔မႈ ဒဏ္ခ်က္ေၾကာင့္ ၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္တြင္ စက္႐ံု ၁၂ဝ ခန္႔သာက်န္ခဲ့ကာ
အလုပ္သမ ၈၅ဝဝဝ ခန္႔သာ ရွိခဲ့ေတာ့သည္။
အေမရိကန္
ပိတ္ဆုိ႔မႈေၾကာင့္ အထည္ခ်ဳပ္ လုပ္ငန္းသာမဟုတ္ ေရထြက္ပစၥည္း လုပ္ငန္း၌လည္း
ထိခုိက္မႈ ရွိခဲ့ေၾကာင္း ျမန္မာႏုိင္ငံ ငါးလုပ္ငန္း အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ဒုတိယဥကၠ႒
ဦးလွေမာင္ေရႊက ေျပာၾကားခဲ့သည္ဟု အဆုိပါ ေဆာင္းပါး၌ ေဖာ္ျပထားသည္။ ၁၉၉၈ မွ
၂၀၀၃ ခုႏွစ္အတြင္း ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ အေမရိကန္သို႔ ေရထြက္ပစၥည္း တင္ပုိ႔ရာ၌
စတုတၳ အမ်ားဆံုး အာရွႏုိင္ငံ ျဖစ္ခဲ့ၿပီး ပိတ္ဆုိ႔မႈသာ မရွိခဲ့ပါက ဒုတိယ
အမ်ားဆံုး တင္ပို႔သည့္ႏုိင္ငံ ျဖစ္လာဖြယ္ ရွိေၾကာင္း ၎က ေျပာၾကားခဲ့
သည္ဟုဆုိ၏။
ပိတ္ဆုိ႔မႈမ်ားသည္
ျမန္မာႏိုင္ငံမွ သာမန္ျပည္သူ လူထုကို ထိခုိက္ေစခဲ့ေၾကာင္း ျပည္တြင္း၊
ျပည္ပပညာရွင္မ်ား၊ လုပ္ငန္း ရွင္မ်ား၏ အျခားေျပာၾကား ခ်က္မ်ားစြာ
ရွိေသးေသာ္လည္း ယခုတင္ျပလာသည့္ လူတန္းစားစံု၊ အလႊာစံု၊ ႏိုင္ငံစံုမွ
လူပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ ေျပာၾကား ထုတ္ေဖာ္မႈမ်ားႏွင့္ပင္ သိသာေန ေလာက္ၿပီျဖစ္၍
ထိခိုက္မႈကို ဤမွ်ျဖင့္ပင္ ရပ္ထားပါဦး မည္။ ဆက္လက္၍ NLD ၏ စာတမ္း၌
ဤကိစၥအေပၚ မည္သုိ႔မည္ပံု ေစာဒက တက္ထားသည္ကို ေစာဒနာျပဳကာ ဆန္းစစ္
သြားပါမည္။
စာတမ္းပါ ေစာဒကမ်ားႏွင့္ ေစာဒနာျပဳခ်က္
အဆိုပါစာတမ္း၌
ပိတ္ဆုိ႔မႈေၾကာင့္ ထိခုိက္မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ စီးပြားေရး ပိတ္ဆို႔မႈမ်ားကို
ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး ျပႆနာ မ်ားအတြက္ အေရးပါေသာ အေၾကာင္းရင္းခံ တစ္ရပ္အျဖစ္
IMF မ႐ႈျမင္ပါဟု IMF ကို သက္ေသထူသည္။ သို႔ရာတြင္ IMF က စီးပြားေရး
ပိတ္ဆုိ႔မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ထုိသို႔အျမင္ သေဘာထားရွိေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္မႈ
မ်ဳိးကိုလည္း မေတြ႔ရပါ။ စီးပြားေရး ပိတ္ဆုိ႔မႈသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ စီးပြားေရး
ကို အကန္႔အသတ္ျဖင့္ ထိခုိက္မႈ ရွိသည္ဟု ေဖာ္ျပထား သည္ကိုမူ ေတြ႔မိပါ သည္။
IMF အေနျဖင့္ ႏုိင္ငံေရးအရ အေရးပါ၍ အထိအခုိက္ မခံေသာ ထုိကိစၥမ်ဳိးကိုလည္း
ေျပာေလ့ မရွိပါ။ အထူးသျဖင့္ ႏုိင္ငံတကာ ပိတ္ဆုိ႔မႈမ်ားကို ဆန္႔က်င္ေနသည့္
ကာလတြင္ ပို၍ပင္ မျဖစ္ႏုိင္သကဲ့သို႔ IMF ၏ မူလ ဖြဲ႔စည္းပံု သေဘာတူ ညီခ်က္
အရလည္း စီးပြားေရး ပိတ္ဆုိ႔မႈ၊ ေငြေၾကး လႊဲေျပာင္းခြင့္ ပိတ္ဆုိ႔မႈမ်ားကို
ဆန္႔က်င္ထားသည္။ [IMF သေဘာတူ ညီခ်က္ ပုဒ္မ(၆) ပုဒ္မခြဲ (၂)ႏွင့္ ပုဒ္မ(၈)
ပုဒ္မခြဲ(၂၁)]
ထိုစာတမ္း၌
ပိတ္ဆုိ႔မႈေၾကာင့္ ႏိုင္ငံတကာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အကူအညီမ်ား
ေလ်ာ့နည္းသြားျခင္းသည္ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကို အဟန္႔အတား ျဖစ္ေစသည္ဟူေသာ
စြပ္စြဲေျပာဆိုခ်က္မွာ မွန္ကန္မႈ ရွိ၊မရွိ ေစာဒကတက္ ထားသည္ကိုလည္း ေတြ႕ရ၏။
၎တုိ႔၏ အေၾကာင္းျပခ်က္မွာ ၁၉၇၈ ခုႏွစ္မွ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္အၾကား
ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအကူအညီ ေဒၚလာ ၃၇၁၂ သန္း ရခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါလ်က္ ၁၉၈၇ ဒီဇင္ဘာလကပင္
ျမန္မာႏိုင္ငံ သည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အနည္းဆံုး ႏိုင္ငံအဆင့္
က်ဆင္းခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ၁၉၈၈ ေနာက္ပိုင္း တရားဝင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ
အကူအညီမ်ား ရပ္ဆုိင္း သြားခဲ့ျခင္းသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ စီးပြားေရး
ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အားနည္း ရျခင္းႏွင့္ မဆုိင္ဟု ဆုိလိုျခင္းျဖစ္သည္။
ဤအခ်က္မွာ
႐ုတ္တရက္ၾကည့္လွ်င္ ဟုတ္မွန္သေယာင္ ထင္ရေသာ္လည္း ေသခ်ာစဥ္းစားလွ်င္
ယုတိၱကင္းမဲ့လွ၏။ ၁၉၇၈ မွ ၁၉၈၈ အၾကား ျမန္မာကရရွိခဲ့ေသာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ
အကူအညီမွာ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ပ်မ္းမွ်ေဒၚလာ ၃၇၁ သန္းသာရွိၿပီး
လူဦးေရႏွင့္စားပါက ျပည္သူ တစ္ဦးလွ်င္ ၁ဝ ေဒၚလာခန္႔သာရွိသည္။ အိမ္နီးခ်င္း
ႏိုင္ငံမ်ားမွာ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ေဒၚလာ၂ဝ မွ ၄ဝ ေက်ာ္ခန္႔ အထိရၾကသည္။ ထိုသို႔
ဆင့္ပါးစပ္ ႏွမ္းပက္သေလာက္သာ ရခဲ့ေသာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အကူအညီျဖင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ
လုပ္ငန္း ကို မည္သုိ႔ ထိေရာက္စြာ လုပ္ကိုင္ ႏိုင္ပါအံ့နည္း။
၁၉၈၇
ႏွစ္ကုန္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ စီးပြားေရး အက်ပ္အတည္း ျဖစ္ခဲ့သည္ မွန္ပါ၏။
ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း ႏုိင္ငံေရး မတည္ ၿငိမ္မႈအျဖစ္ ကူးစက္ကာ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္
အေရးအခင္း ျဖစ္ခဲ့သည္။ အလားတူပင္ ကမာၻ႔ႏိုင္ငံမ်ား၊ အိမ္နီးခ်င္း
ႏုိင္ငံမ်ား၌ လည္း စီးပြားေရး အက်ပ္အတည္းမ်ား ျဖစ္ခဲ့ဖူးသည္ပင္။ (ဥပမာ)
ထုိင္း၊ မေလးရွားႏွင့္ အင္ဒိုနီးရွား ႏုိင္ငံတုိ႔၌ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္တြင္
အက်ပ္အတည္း ျဖစ္ခဲ့သည္။ ထုိကာလ၌ IMF ၊ ကမာၻ႔ဘဏ္စေသာ ေငြေၾကး
အဖြဲ႔အစည္းမ်ားက ေထာက္ပံ့ေငြ၊ ေခ်းေငြမ်ား ျဖင့္ ပံ့ပိုး ကူညီၾကသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၌မူ
IMF ႏွင့္ ကမာၻ႔ဘဏ္တို႔သည္ ၁၉၈၇ ခုႏွစ္ကပင္ ျမန္မာက အေႂကြးမဆပ္ႏိုင္၍
စည္းကမ္းႏွင့္ မညီဟု ဆုိကာ ေငြထပ္မံ ထုတ္ေခ်းမႈ မျပဳေတာ့ဘဲ
ရပ္ဆုိင္းထားခဲ့သည္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ နာဂစ္ မုန္တုိင္းေဘးႀကီး ႀကံဳရခ်ိန္၌ပင္
တစ္ျပား တစ္ခ်ပ္မွ် ကူညီေထာက္ပံ့ ေခ်းငွားမႈ မျပဳခဲ့ေပ။ (ေဟတီကိုမူ
ေႂကြးက်န္ရွိသည့္ၾကားမွ ေဒၚလာ သန္းရာႏွင့္ ခ်ီကာ ထပ္မံ ထုတ္ေခ်းေပးခဲ့သည္။)
အေမရိကန္ႏွင့္
ဥေရာပသမဂၢ တုိ႔ကလည္း ႏိုင္ငံတကာေငြေၾကး အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ
ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ေငြထုတ္ေပးျခင္း မျပဳေစရန္ ၂ဝဝ၃ ႏွင့္ ၂ဝဝ၄
ခုႏွစ္တုိ႔တြင္ တရားဝင္ ပိတ္ဆုိ႔ထားခဲ့ရာ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ မည္သည့္
အဖြဲ႕အစည္း ထံကမွ် ေငြေၾကး လက္ခံရရွိရန္ ေမွ်ာ္လင့္ဖြယ္ မရွိေတာ့ေပ။
ခ်မ္းသာေသာ
ႏိုင္ငံမ်ားက ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အနည္းဆံုး ႏိုင္ငံမ်ားသို႔ ေပးအပ္သည့္ ODA ေခၚ
တရားဝင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အကူအညီ မွာလည္း ၁၉၈၈ ေနာက္ပိုင္း မရွိသေလာက္
ရပ္ဆုိင္းသြားခဲ့ရာ ေရနစ္သူကို ဝါးကူ၍ ထိုးသကဲ့သို႔ ျဖစ္ေတာ့သည္။
ျပႆနာမွာ
ယင္းစာတမ္း၌ ‘‘ေရနစ္သူသည္ ေရထဲ၌ နစ္ၿပီးျဖစ္၍ ၀ါးကူ၍ ထုိးေသာ္လည္း
အကုသုိလ္ မျဖစ္ေတာ့’’ ဟူသည့္ သေဘာမ်ဳိးျဖင့္ မုိးႀကိဳးပစ္ရာ ထန္းလက္ျဖင့္
ကာထားျခင္းပင္ျဖစ္၏။ တစ္နည္းဆုိေသာ္ ေသလုနီးပါး အားနည္း ဖ်ားနာေနသည့္
လူမမာအား ေသခါနီးၿပီျဖစ္၍ အစာေကၽြး ေရတုိက္စရာ မလုိေတာ့ဘဲ ပစ္ထားျခင္းသည္
မွန္ကန္ေသာ လုပ္ရပ္အျဖစ္ ေရွ႕ေနလုိက္ျခင္းပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။
စင္စစ္၌ လက္ရွိအေျခအေန၌ပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံက လက္ခံရရွိေသာ ODA
အကူအညီမွာ အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏိႈင္းစာေသာ္ မယွဥ္သာေအာင္
နည္းေနဆဲျဖစ္၏။ ဥပမာ - ဗီယက္နမ္ ႏိုင္ငံသည္၂ဝ၁ဝ ျပည့္ႏွစ္အတြင္း ေဒၚလာ
သန္းရွစ္ေထာင္ ရမည္ဟု ကတိျပဳခ်က္မ်ား ရရွိထားေသာ္လည္း လက္ေတြ႕၌ ေဒၚလာသန္း
ေလးေထာင္ ေက်ာ္ခန္႔သာ သေဘာတူစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ရသျဖင့္ ညည္းတြား ေနသည္ ကို
ဖတ္႐ႈရသည္။
၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္အတြက္ စာရင္းဇယားကို ၾကည့္ပါက တစ္ဦးက် ODA
ပမာဏတြင္ လာအုိက ၄၈ ေဒၚလာ၊ ကေမၻာဒီးယားက ၅၁ ဒသမ ၆ ေဒၚလာ၊ ဗီယက္နမ္က ၄၃ ဒသမ
၅ ေဒၚလာႏွင့္ သီရိလကၤာက ၅ဝ ေဒၚလာ ရရွိခ်ိန္တြင္ ျမန္မာက ၁ဝ ေဒၚလာ
ေက်ာ္ခန္႔သာ ရေၾကာင္း ေတြ႕ရ၏။ ဤသည္မွာပင္ နာဂစ္ေၾကာင့္ရသည့္ အကူအညီမ်ား
ထည့္ေပါင္းထား၍ ထုိမွ်ရ ျခင္းျဖစ္ၿပီး နာဂစ္ အကူအညီကို ႏုတ္ပါက
သံုးေဒၚလာေက်ာ္သာ ရွိမည္ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ တစ္ႏွစ္တစ္ဦးလွ်င္ ပ်မ္းမွ် ၄၅
ေဒၚလာႏႈန္း ရသင့္သည္ဟု တြက္ပါက ျမန္မာလူဦးေရ သန္း ၅ဝ အတြက္ ODA
အကူအညီမွာ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ေဒၚလာသန္း ေပါင္း ၂၂၅ဝ ခန္႔ ဆံုး႐ႈံးေနရသည္ဟု
ဆိုႏိုင္သည္။ ထိုမွ်ေသာ ေငြပမာဏမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံက တစ္ႏွစ္စာ သဘာဝ ဓာတ္ေငြ႔
ေရာင္းရေငြႏွင့္ ညီမွ်သေလာက္ ရွိေပရာ အကယ္၍ ထုိသို႔ ရသင့္ ရထုိက္ေသာ
အကူအညီ ပမာဏသာ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ မွစ၍ ရခဲ့မည္ ဆုိပါက ႏိုင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးေရး၊
အေျခခံ လူထု၏ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရးတုိ႔ အတြက္ မည္မွ် အေထာက္အကူ ျဖစ္လိမ့္
မည္ဆုိသည္ကို တြက္ဆ ႏိုင္ေပသည္။
သို႔ေသာ္ ျမန္မာအစိုးရ
အေနျဖင့္ ပိတ္ဆုိ႔မႈ အမ်ဳိးမ်ဳိး အၾကား၊ အကူအညီ အေထာက္အပံ့ ျဖတ္ေတာက္မႈ
မ်ဳိးစံု အၾကားမွ ႏိုင္ငံ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး အတြက္ ကိုယ့္အား ကိုယ္ကိုး၍
႐ုန္းကန္ခဲ့ရသည္။ ထိုသို႔ ႐ုန္းကန္ ႀကိဳးပမ္းကာ ရရွိလာသည့္ ဝင္ေငြမ်ားမွ
ႏိုင္ငံအတြက္ အေရးတႀကီး လိုအပ္ေနေသာ အေျခခံ အေဆာက္အအံု၊ လမ္းတံတားမ်ား
ကိုလည္း အျပင္းအထန္ တိုးခ်ဲ႔၍ ေဖာက္လုပ္ရသည္။ စြမ္းအင္အတြက္
ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ႀကီးမားေသာ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္း မ်ားကို အစုလိုက္
အျပံဳလိုက္ ေဆာက္ရသည္။ စက္မႈဖြံ႕ၿဖိဳး ေရးအတြက္ စက္မႈဇုန္မ်ား
တည္ေဆာက္ရသည္။ ႏိုင္ငံ ရိကၡာႏွင့္ စီးပြားေရး အတြက္ အဓိကက်ေသာ
စိုက္ပ်ဳိးေရး လုပ္ငန္း တုိးတက္ လာေစရန္ ဆည္ေျမာင္း တာတမံ၊ ျမစ္ေရတင္
စီမံကိန္းမ်ား ကိုလည္း အစုအဖြဲ႕ျဖင့္ တုိးခ်ဲ႕ တည္ေဆာက္ရသည္။ ႏိုင္ငံ
ကာကြယ္ေရး အတြက္လည္း ေခတ္မီ တပ္မေတာ္ ျဖစ္ေအာင္ တည္ေဆာက္ရသည္။ ပညာေရး အတြက္
ေက်ာင္းမ်ား၊ တကၠသိုလ္မ်ား၊ က်န္းမာေရး အတြက္ ေဆး႐ံု ေဆးခန္းႏွင့္ ေဆးဘက္
ပညာသင္ တကၠသိုလ္မ်ား ကိုလည္း တစ္ႏိုင္ငံလံုး အၾကားအလပ္ မရွိေအာင္ တုိးခ်ဲ႕
တည္ေဆာက္ရသည္။ ဤသို႔ မေနမနား ႀကိဳးပမ္း မႈမ်ားေၾကာင့္ သိသာထင္ရွားေသာ
ေအာင္ျမင္မႈမ်ားလည္း ရလာခဲ့သည္။ ဥပမာ အားျဖင့္ စိုက္ပ်ဳိးေရး က႑တြင္
ဆန္စပါး ဖူလံု႐ံုမွ်မက ဆန္တင္ပို႔ ႏိုင္သည့္ အဓိက ႏိုင္ငံတစ္ခု ဘဝသို႔
ေရာက္ရွိလာခဲ့ သကဲ့သို႔ ပဲမ်ဳိးစုံ တင္ပို႔မႈတြင္လည္း ကမၻာ့
ထိပ္တန္းႏိုင္ငံ ျဖစ္လာသည္။ စိုက္ပ်ဳိးေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးသည္ ႏွင့္အမွ် ႏိုင္ငံ၏
လူမ်ားစုျဖစ္ေသာ ေတာင္သူ လယ္သမား မ်ား၏ ဘဝအေျခအေန မွာလည္း ယခင္ကႏွင့္
လံုးဝ မတူေအာင္ ကြဲျပား ျခားနားကာ တိုးတက္လာခဲ့သည္။
သို႔တုိင္ေအာင္
ယင္းစာတမ္း၌ လူထု၏ ပညာေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးကို အေလးထား ေဆာင္ရြက္ျခင္း
မရွိသျဖင့္ လူေနမႈ အဆင့္အတန္း မွာလည္း ျမင့္မားလာျခင္း မရွိဟု ေထာက္ျပေဝဖန္
ထားသည္မွာ တက္တက္စင္ေအာင္ မွားေနေပသည္။ ယင္းစာတမ္းက UNDP ၏၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ လူသားဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အစီရင္ ခံစာကို ကိုးကား ေဖာ္ျပထားသည္။ ယင္း UNDP အစီရင္ခံ စာ၌ပင္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံ၏ HDI
ေခၚ လူသား ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ၫႊန္းကိန္းမွာ ၂ဝဝ၅ ခုႏွစ္မွစ၍ သိသိသာသာ တုိးတက္
လာခဲ့သည္ကို ေတြ႕ႏိုင္သည္။ ယင္း စာတမ္း၌ ျမန္မာ ႏိုင္ငံသည္ လာအိုႏွင့္
ကေမၻာဒီးယား တုိ႔ေလာက္ပင္ လူသား ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ မရွိဟု ဆုိထားရာ ၫႊန္းမွတ္
ကိန္းဂဏန္း အရ နိမ့္ေနေသး ေသာ္လည္း တုိးတက္မႈႏႈန္း ပို၍ျမင့္မား
ျမန္ဆန္သည္ကို ႏိႈင္းယွဥ္ ျပလုိပါသည္။
၂ဝဝ၅ ခုႏွစ္မွ ၂ဝ၁ဝ ခုႏွစ္အၾကား ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ HDI
ၫႊန္းကိန္း တုိးတက္မႈသည္ ဝ.ဝ၄၅ ရွိခ်ိန္၌ လာအိုမွာ ဝ.ဝ၃၇ ႏွင့္
ကေမၻာဒီးယားမွာ ဝ.ဝ၂၈ သာရွိသည္ကို ေတြ႕ရ၏။ ဆုိလိုသည္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ
လူသားဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ႏႈန္းသည္ လာအိုထက္ ၂၁ % ပိုမို၍ ကေမၻာဒီးယား ထက္ ၆ဝ %
ပိုမို ျမန္ဆန္စြာ တုိးတက္ လာခဲ့ျခင္းပင္ ျဖစ္၏။
အဘယ္ေၾကာင့္
ၫႊန္းမွတ္ ကိန္းဂဏန္းတြင္ ျမန္မာက နိမ့္က်ေနရ ေသးသည္ကုိလည္း ရွင္းလုိပါ၏။
စင္စစ္၌ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး ဆုိင္ရာ အခ်က္မ်ား၌ ျမန္မာသည္ ထုိႏိုင္ငံ
ႏွစ္ခုႏွင့္ မ်ားစြာ မကြာလွသည့္ အျပင္ အခ်ဳိ႕ အေရးပါေသာ အခ်က္မ်ား၌
မ်ားစြာသာလြန္ ေနေသးသည္ကို ေတြ႕ရ၏။ ဥပမာ- ပညာေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍
စာတတ္ေျမာက္မႈ ႏႈန္း၌ ျမန္မာသည္ ၈၉.၉% ရွိေနခ်ိန္၌ လာအိုမွာ ၇၃%ႏွင့္
ကေမၻာဒီးယားမွာ ၇၃.၆% သာရွိ၏။ က်န္းမာေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ မီးဖြားမိခင္
ေသႏႈန္း၌ ျမန္မာသည္ မီးဖြားမႈ (အရွင္ေမြး) တစ္သိန္းတြင္ ၃၈ဝ ဦးရွိရာ
လာအိုမွာ ၆၆ဝ ဦးႏွင့္ ကေမၻာဒီးယား မွာ ၅၄ဝ ဦးရွိ ေနသည္။ သန္႔ရွင္းေသာ
အိမ္သာ အသံုးျပဳ ႏိုင္မႈ၌ ျမန္မာသည္ ႏိုင္ငံလူဦးေရ၏ ၈၁% သံုးႏိုင္ၿပီး
လာအိုမွာ ၅၃% ႏွင့္ ကေမၻာဒီးယားမွာ ၂၉% သာ ရွိသည္ကို ေတြ႕ရ၏။
သို႔ပါလ်က္
အဘယ္ေၾကာင့္ HDI ကိန္းဂဏန္း နိမ့္ေနရသနည္း ဆုိေသာ္ အဓိက အားျဖင့္ အခ်က္
ႏွစ္ခ်က္ေၾကာင့္ ျဖစ္ႏိုင္ ဖြယ္ရွိေၾကာင္း မွန္းဆရ၏။ ပထမ အခ်က္မွာ တစ္ဦးက်
အမ်ဳိးသား ဝင္ေငြ GNI တြက္ခ်က္ရာ၌ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေငြေၾကး လဲလွယ္ႏႈန္း
အမ်ဳိးမ်ဳိး ရွိေနေသာေၾကာင့္ တိက်စြာ တြက္ခ်က္ရန္ ခက္ခဲျခင္း၊ စာရင္း၌
မပါဝင္ေသာ အျခား ဝင္ေငြမ်ား (ဥပမာ၊ အခြန္ မေဆာင္ေသာ ကုန္ပစၥည္း တင္သြင္း/
တင္ပို႔မႈႏွင့္ အျခား လုပ္ငန္းမ်ား) ရွိေနေသးျခင္း စသည့္
အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ မၾကာခင္ ေပၚလာေသာ ကိန္းဂဏန္းမ်ားက နည္းေနႏိုင္ျခင္း
ျဖစ္သည္။ ဒုတိယ အခ်က္မွာ လူသားလံုျခံဳမႈ ကိစၥ၌ ျမန္မာ ႏိုင္ငံတြင္
ေရႊ႕ေျပာင္း ခုိလံႈေနရသူ အေရအတြက္ကို ၁၈၄ဝဝဝ ခန္႔ အထိ မ်ားျပားစြာ
ေဖာ္ျပထားၿပီး လာအို၌ ၈၆ဝဝ၊ ကေမၻာဒီးယား၌ ၁၇၃ဝဝ ခန္႔သာ ေဖာ္ျပထားရာ
ကိန္းဂဏန္းခ်င္း မ်ားစြာ ကြာျခားလွသည့္ အတြက္ ယင္းကိုထည့္သြင္း
တြက္ခ်က္သည့္ အခါ အႏုတ္ လကၡဏာျပမႈ ႀကီးမားကာ ျမန္မာက ၫႊန္းမွတ္ ေနာက္သို႔
ေရာက္သြားျခင္း ျဖစ္၏။ ဤအတြက္ကား ျမန္မာ ႏုိင္ငံ၌ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ
သက္ဆိုးရွည္ လွေသာ ျပည္တြင္း ေသာင္းက်န္းမႈႏွင့္ ဒုကၡသည္ စခန္းကို ဗန္းျပကာ
လႈပ္ရွား ေနၾကသူ မ်ားကိုသာ အျပစ္တင္ သင့္ေပသည္။
သို႔ျဖစ္ရာ
ပိတ္ဆို႔မႈေၾကာင့္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံ၌ ထိခိုက္မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေကာက္ခ်က္
ဆြဲရေသာ္ ေအာက္ေျခ လူထု၌ပါ အတိုင္း အတာတစ္ခု အထိ သက္ေရာက္မႈ ရွိသည္မွာ
မျငင္းႏိုင္ေပ။ သို႔ေသာ္ လူမ်ားစု ဘဝပ်က္၍ ဖ႐ိုဖရဲ ျဖစ္ရ ေလာက္ေအာင္
အေျခအေန ဆိုးမသြားဘဲ ႏိုင္ငံစီးပြားေရး ျပန္ေကာင္း လာသည္မွာ ပိတ္ဆို႔
သူမ်ားက သေဘာ ေကာင္းလာ၍ မဟုတ္ေပ။ အမွန္စင္စစ္ တစ္စထက္ တစ္စ ပို၍
တင္းက်ပ္စြာ ပိတ္ဆို႔လာခဲ့ ျခင္းသာရွိၿပီး နာဂစ္ မုန္တိုင္း ျမန္မာ
ႏိုင္ငံတြင္ က်ေရာက္လုဆဲ ကာလမွာပင္ သိလ်က္ႏွင့္ ကိုယ္ခ်င္း မစာဘဲ
ျမန္မာအေပၚ ပိတ္ဆို႔မႈကို သက္တမ္း တိုးသည့္ အမိန္႔အား အေမရိကန္ သမၼတက
လက္မွတ္ ထိုးခဲ့သည္ ျဖစ္ရာ ဤသို႔ စိတ္ေစတနာ ဆိုးရြားလွသည့္ ပိတ္ဆို႔
မႈၾကားမွ ႏိုင္ငံျပန္ ေထာင္လာႏိုင္သည့္ ျဖစ္စဥ္မွာ ျမန္မာ အစိုးရႏွင့္
ျပည္သူမ်ား၏ စိတ္ဓာတ္ၾကံ့ခိုင္ စည္းလံုး ညီၫြတ္စြာျဖင့္ ႏိုင္ငံကို
တည္ေဆာက္ႏိုင္မႈ၊ သဘာဝ သယံဇာတ မ်ားကို အက်ဳိးရွိစြာ အသံုးခ် ႏိုင္မႈႏွင့္
ပတ္ဝန္းက်င္ ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံမ်ား၏ နားလည္ ခ်စ္ၾကည္စြာ ပူးေပါင္း
ေဆာင္ရြက္မႈ တို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုလွ်င္ မွားမည္ မထင္ပါ။
သို႔စင္လ်က္
ပိတ္ဆို႔ သူတို႔က သေဘာေကာင္းစြာ ဆင္ဆင္ျခင္ျခင္ ေရြးခ်ယ္
ပိတ္ဆို႔မႈေၾကာင့္ ေအာက္ေျခ လူထုကို စိုးစဥ္းမွ် ထိခိုက္မႈ မရွိပါဟု
ပရမ္းပတာ မခိုင္လံု လွေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္ မ်ားျဖင့္ ျမန္မာျပည္သူ မ်ားႏွင့္
ကမၻာကို လွည့္စားရန္ အားထုတ္ ေနျခင္းမွာမူ ႏိုင္ငံႏွင့္ ျပည္သူတို႔ အေပၚ
ေမတၱာ က႐ုဏာ စေသာ ျဗဟၼစိုရ္ တရားမ်ား မထားရက္ ေလျခင္းဟုသာ စိတ္မေကာင္းစြာ
ေကာက္ခ်က္ခ်ရန္ ရွိေပေတာ့သည္။
ျမန္မာ
ႏိုင္ငံအေပၚ ပိတ္ဆို႔မႈ မ်ားသည္ ပိတ္ဆို႔သူ တို႔၏ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို
ေပါက္ေျမာက္ ေအာင္ျမင္ေအာင္ မည္မွ် လုပ္ေဆာင္ ေပးႏိုင္သည္ ဆိုသည့္
''ထိေရာက္မႈ'' အပိုင္းကိုလည္း ဆက္လက္၍ ေဆြးေႏြး တင္ျပ သြားပါဦးမည္။
ရန္ႀကီးေအာင္
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။)
(၂၀၁၁
ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလ (၁၅) ရက္ေန႔ထုတ္၊ ျမန္မာ့အလင္း သတင္းစာ၊ စာမ်က္ႏွာ
(၈)မွ ေဆာင္းပါးရွင္ ရန္ႀကီးေအာင္၏ ေဆာင္းပါးအား ကူးယူ ေဖာ္ျပျခင္း
ျဖစ္ပါသည္။)