လံုေလာက္
ေဆာင္ပုဒ္တစ္ခု၏ အနက္ အဓိပၸာယ္သည္ အင္စတီက်ဴးရွင္း၏ လံုေလာက္မႈ သို႔မဟုတ္ မလံုေလာက္မႈတို႔ အေပၚတြင္ မူတည္သည္။
ပထမ ပင္လံု ညီလာခံသည္ လြတ္လပ္ေရး အတြက္ အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား မျပည့္စံု
ေသးသျဖင့္ အင္စတီက်ဴးရွင္း ရွာပံုေတာ္ဖြင့္ေသာ လုပ္ငန္းစဥ္အျဖစ္
နားလည္အပ္သည္။ ယခု ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ သံုးရပ္တုိ႔
ေပၚလာၿပီျဖစ္ရာ လုိအပ္ေသာ အင္စတီက်ဴးရွင္းတုိ႔သည္ လံုေလာက္ ျပည့္စံုသည္ဟု
ယူဆရမည္။ အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား လံုေလာက္စြာ ရွိေနလွ်င္ အခ်ဳိ႕ေသာ
ေဆာင္ပုဒ္တုိ႔သည္ အလိုအေလ်ာက္ ဆီေလ်ာ္မႈ မဲ့သြားသည္။ အဓိပၸာယ္မရွိ
ျဖစ္သြားသည္။
ဤအျမင္ျဖင့္ၾကည့္လွ်င္
ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ သံုးရပ္တို႔သည္
ကံုလံုျပည့္စံုေနၿပီ ျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ ဒုတိယ ပင္လံုဟု ယူဆေသာ ေဆာင္ပုဒ္သည္
ဆီေလ်ာ္ အပ္စပ္မႈ မရွိႏုိင္ၿပီ။ အေၾကာင္းမူ ႏုိင္ငံေရး ျပႆနာ အရပ္ရပ္ကို
ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒအရ ဖြင့္ေပးထားေသာ ဖုိရမ္တုိ႔တြင္ လံုလံု
ေလာက္ေလာက္ တင္ျပ ႏုိင္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
လုိက္ေလ်ာညီေထြ
ဖြဲ႔စည္းပံု
အေျခခံ ဥပေဒႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ သံုးရပ္တုိ႔သည္ အရာရာအတြက္ လံုေလာက္ေနေသာ
ဖုိရမ္မ်ား ျဖစ္ေလရာ ဤဖုိရမ္တုိ႔တြင္ ပါ၀င္ေျပာဆုိႏုိင္သည့္ ဒီမုိကေရစီ
ထူေထာင္ေရး ျပႆနာႏွင့္ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစု ျပႆနာတုိ႔သည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏
စြမ္းပကားႏွင့္ တည္ရွိဆဲ အင္စတီက်ဴးရွင္းတုိ႔၏ စြမ္းပကားတုိ႔ေပၚတြင္ အေျခ
တည္ေနသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒႏွင့္ လႊတ္ေတာ္
သံုးရပ္တုိ႔သည္ လံုေလာက္ေသာ ဖုိရမ္မ်ား ျဖစ္လာသျဖင့္ စင္ၿပိဳင္ ဖုိရမ္မ်ား
ထူေထာင္ရန္ မလိုအပ္ၿပီ။ လက္ရွိ အေျခအေနသည္ တည္ဆဲ ျဖစ္ထြန္းေနေသာ
အင္စတီက်ဴးရွင္းတုိ႔ႏွင့္ လုိက္ေလ်ာညီေထြ အလုပ္လုပ္ရန္ လုိအပ္ျခင္း
ျဖစ္သည္။ ဖုိရမ္မ်ား လံုလံု ေလာက္ေလာက္ ရွိေနပါလ်က္ ဒုတိယ ပင္လံုဆုိၿပီး
စင္ၿပိဳင္ ေႂကြးေၾကာ္သည္မွာ ေႂကြးေၾကာ္သူတုိ႔၏ အေတြး အေခၚ မြဲေတမႈကိုသာ
ထင္ဟပ္ပါလိမ့္မည္။ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ သံုးရပ္တုိ႔သည္
အသံေပါင္းစံု တုိ႔ကို ထုတ္ေဖာ္ သို႔မဟုတ္ နားေထာင္ေသာ အေျခခံ မ႑ိဳင္မ်ား
ျဖစ္ေနသျဖင့္ ဤ မ႑ိဳင္တုိ႔ကို အသံုးျပဳရန္သာ ရွိသည္။ ထုိ႔အျပင္ ခၽြတ္ၿခံဳၾက
ေဒ၀ါလီ ခံေနရေသာ၊ စင္ၿပိဳင္ထူေထာင္ခ်င္ေသာ ေဆာင္ပုဒ္သည္ အဓိပၸာယ္ ရွိအံ့ဟု
မထင္ေပ။ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစု ျပႆနာသည္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ
ဥပေဒႏွင့္အညီ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္၊ အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္ ျပည္နယ္ (သုိ႔မဟုတ္)
တုိင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္တုိ႔တြင္သာ ေဖာ္ထုတ္တင္ျပ ေျဖရွင္းရန္ တာ၀န္
ရွိသည္ကို မေမ့အပ္ေပ။ ယွဥ္ၿပိဳင္ ဖုိရမ္ ထူေထာင္၍ လူမ်ဳိးစု ျပႆနာတုိ႔ကို
ေျဖရွင္းရန္ ဆုိသည္မွာလည္း ဘိန္းစား အိပ္မက္ကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနသည္။
ျဖစ္ႏုိင္ေျခ မရွိေသာ အိုင္ဒီယာ ျဖစ္သည္။
အရွိကုိ အသံုးျပဳ
တရား၀င္
ျဖစ္ေပၚလာသည့္ ဖုိရမ္တုိ႔ကိုသာ အသံုးျပဳ႐ုံကလြဲ၍ အျခားနည္းလမ္း မရွိသည္ကို
ဆင္ျခင္မိလွ်င္ ဒုတိယ ပင္လံုဆုိေသာ ေဆာင္ပုဒ္၏ အႏွစ္သာရမဲ့မႈကို
ထင္ရွားစြာ ေတြ႔ႏုိင္သည္။ ျဖစ္ထြန္းမႈ အသစ္မ်ားသည္ တက္ႂကြ လႈပ္ရွားသူကို
အေျခအေနႏွင့္ ဆီေလ်ာ္ေသာ ေဆာင္ပုဒ္မ်ား ရွားပါးကုန္ျခင္းျဖစ္သည္။ ထုိအခါ
ဒုတိယ ပင္လံု ဆုိေသာ လက္ေတြ႔ မျဖစ္ႏုိင္သည့္ အစီအစဥ္ (Agenda) ကို ေလထဲ
စမ္းမႈတ္ထုတ္ၾကည့္လာၾကသည္။ ႏုိင္ငံေရး သည္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒႏွင့္
လႊတ္ေတာ္ ႏိုင္ငံေရးတုိ႔တြင္သာ အထြတ္အထိတ္ ျဖစ္ရမည္ျဖစ္၍ ဤနည္းမွအပ ျဖစ္ေသာ
ေဆာင္ပုဒ္တုိ႔သည္ အဓိပၸာယ္ မဲ့ကုန္သည္။ ျဖစ္ႏုိင္ေျခ မဲ့ကုန္သည္။ ႏုိင္ငံေရး
ေဆာင္ပုဒ္ဟူသည္ ျဖစ္ႏုိင္ေျခကို ထင္ဟပ္ရမည္။ ပကတိ အစစ္အမွန္ႏွင့္
လုိက္ေလ်ာညီေထြ ျဖစ္ၾကရမည္။ ေခတ္သည္ ဗလာခ်ည္၊ အေျမာက္ဆန္ပစ္ေသာ
ေလလံုးထြားရသည့္ ေခတ္မဟုတ္ေပ။ အရာရာကို ယထာဘူတက်က် တစ္ဖတ္သတ္ အစြဲအလမ္း
ကင္းကင္းႏွင့္ ႐ႈျမင္ သံုးသပ္ရမည့္ အခ်ိန္ျဖစ္သည္။ ပါ၀ါစကားႏွင့္ ေျပာလွ်င္
ပါ၀ါလက္၀ါးႀကီး အုပ္မႈမွ ပါ၀ါမွ်ေ၀ျခင္းသို႔ ေျပာင္းလဲေသာ ပါရာဒိုင္း
အေရႊ႕အေျပာင္းျဖစ္သည္။
ေမာင္စူးစမ္း
(၂၀၁၁
ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလ (၄) ရက္ေန႔ထုတ္၊ ေၾကးမံုသတင္းစာ၊ စာမ်က္ႏွာ (၈)မွ
ေဆာင္းပါးရွင္ ေမာင္စူးစမ္း၏ ေဆာင္းပါးအား ကူးယူေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။)