xmlns:fb="https://www.facebook.com/2008/fbml"> Voice Of Myanmar: ျပည္ေထာင္စု တရားစီရင္ေရး ဥပေဒ ေလ့လာခ်က္

Wednesday, January 19, 2011

ျပည္ေထာင္စု တရားစီရင္ေရး ဥပေဒ ေလ့လာခ်က္


အနာဂတ္ လႊတ္ေတာ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ႏုိင္ငံေတာ္ ေအးခ်မ္း သာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ေကာင္စီက အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၄၄၃ အရ ၾကိဳတင္ ျပင္ဆင္တဲ့ အေနနဲ႕ ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ ဥပေဒေတြထဲမွာ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒေတြကုိ အာရံုစိုက္ ေျပာေနၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဥပေဒျပဳေရး မ႑ိဳင္လိုဘဲ တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္ဟာလည္း ဒီမိုကေရစီ စနစ္မွာ အေရးႀကီး ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ အခု ထုတ္ျပန္လိုက္တဲ့ ျပည္ေထာင္စု တရားစီရင္ေရး ဥပေဒကို ေလ့လာၿပီး တင္ျပလိုပါတယ္။ အခု ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ ဥပေဒမ်ားနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး သတိျပဳဖို႔လိုတဲ့ အခ်က္ တစ္ခ်က္ကေတာ့ ဒီဥပေဒမ်ားဟာ အေျခခံ ဥပေဒ အာဏာတည္တဲ့ ေန႔ကစျပီး အာဏာတည္မွာ ျဖစ္ၿပီး ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က ျပင္ဆင္ျခင္း၊ ျဖည့္စြက္ျခင္း၊ အစားထုိးျခင္း မလုပ္မီ အထိသာ အတည္ ျဖစ္တယ္လို႔ ဥပေဒတုိင္းမွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ အခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာ ကေတာ့ ဒီဥပေဒေတြကို ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က သာမန္အမ်ားစု မဲဆႏၵနဲ႔ ျပင္ဆင္၊ ျဖည့္စြက္၊ အစားထိုး လို႔ရတယ္ ဆိုတဲ့ သေဘာပါ။ အေျခခံ ဥပေဒ ျပင္ဆင္ခ်က္လို ၇၅% ေထာက္ခံဖို႔၊ ျပည္သူ႔ဆႏၵ ခံယူပြဲလုပ္ဖို႔ မလိုပါဘူး။ တစ္ခ်ိဳ႕ မီဒီယာမ်ားက အခုျပ႒ာန္း လိုက္တဲ့ ဥပေဒမ်ားရဲ႕ အားနည္းခ်က္ကို ေထာက္ျပတဲ့ ေနရာမွာ စာဖတ္သူမ်ား အဓိပၸါယ္ေကာက္ လြဲေစႏုိင္တဲ့ ဒီဥပေဒအတုိင္း ရာသက္ပန္ က်င့္သံုးရေတာ့မယ္ ဆိုတဲ့ သေဘာ ေျပာေနတာ ေတြ႕ရလို႕ ေထာက္ျပတာ ျဖစ္ပါတယ္။
တရားစီရင္ေရး အေျခခံမူမ်ား
အနာဂတ္ တရားစီရင္ေရးဟာ ေအာက္ပါ အေျခခံမူမ်ား နဲ႔အညီ တရားစီရင္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
၁။ ဥပေဒႏွင့္အညီ လြတ္လပ္စြာ တရားစီရင္ေရး။
၂။ ဥပေဒအရ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ား မွအပ ျပည္သူ႔ေရွ႕ေမွာက္တြင္ တရားစီရင္ေရး။
၃။ ဥပေဒအရ ခုခံေခ်ပခြင့္ႏွင့္ အယူခံပိုင္ခြင့္ ရရိွေရး။
၄။ ဥပေဒကို ျပည္သူမ်ား နားလည္လိုက္နာ က်င့္သံုးလာေစရန္ ပညာေပးေရးႏွင့္ ျပည္သူမ်ားက ဥပေဒကို လိုက္နာေသာ အေလ့အက်င့္ ပ်ိဳးေထာင္ေပးေရး။
၅။ ျပည္သူ အခ်င္းခ်င္းႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အမႈကိစၥမ်ားကို ဥပေဒ ေဘာင္အတြင္း၌ ေက်ေအး ၿပီးျပတ္ေစေရး။
၆။ ျပစ္မႈ က်ဴးလြန္သူကို အေရးယူ အျပစ္ေပးရာတြင္ အက်င့္စာရိတၱ ျပဳျပင္မႈကို ဦးတည္ေရး။
ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္
အနာဂတ္မွာ ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ဟာ ႏုိင္ငံရဲ့ အျမင့္ဆံုး တရားရံုးျဖစ္ၿပီး စစ္ဘက္ဆုိင္ရာ တရားရံုးမ်ားနဲ႕ ႏုိင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ဆုိင္ရာ တရားရံုးမ်ားရဲ့ စီရင္ပိုင္ခြင့္ အာဏာကို မထိခိုက္ ေစရဘူးလို႔ ပုဒ္မ ၈ မွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ စစ္ဘက္ဆုိင္ရာ တရားရံုး ဆိုတာက ၁၉၅၉ ခုႏွစ္ တပ္မေတာ္ အက္ဥပေဒ အရ စစ္ဘက္ဆုိင္ရာ စည္းကမ္း ေဖာက္ဖ်က္မႈမ်ား အတြက္ တရားစီရင္တဲ့ တရားရံုးမ်ား ျဖစ္ၿပီး တပ္မေတာ္ ဦးစီးခ်ဳပ္ရဲ့ အဆံုးအျဖတ္က အတည္ ျဖစ္ပါတယ္။ အေျခခံ ဥပေဒ ဆုိင္ရာ တရားရံုး ကေတာ့ အခု အေျခခံ ဥပေဒက်မွ ပါ၀င္လာတာ ျဖစ္ၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ အရင္တံုးက က်င့္သံုးတာ မရိွပါဘူး။ သူ႕ရဲ့ အဓိက တာ၀န္ကေတာ့ ျပည္ေထာင္စုနဲ႔ ျပည္နယ္/ တုိင္းေဒသႀကီးမ်ား အၾကား အေျခခံဥပေဒ ဆုိင္ရာ အျငင္းပြားမႈမ်ား၊ ျပည္သူမ်ားရဲ့ အေျခခံဥပေဒ ဆုိင္ရာ ရပိုင္ခြင့္မ်ားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆံုးျဖတ္ဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ျပည္ေထာင္စု တရား လႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ဟာ ေရွ႕ေတာ္သြင္း စာခၽြန္ေတာ္ အမိန္႔၊ အာဏာေပး စာခၽြန္ေတာ္ အမိန္႔၊ တားျမစ္ေစ စာခၽြန္ေတာ္ အမိန္႔၊ အာဏာပိုင္ေမး စာခၽြန္ေတာ္ အမိန္႔၊ အမႈေခၚ စာခၽြန္ေတာ္ အမိန္႔မ်ားကို ထုတ္ျပန္ ႏုိင္ပါတယ္။ ဒီအထဲက ေရွ႕ေတာ္သြင္း စာခၽြန္ေတာ္ အမိန္႔နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သီးျခား ေဆာင္းပါး ေရးခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒီစာခၽြန္ေတာ္ အမိန္႔မ်ားရဲ့ လိုရင္းကေတာ့ တရားရံုး တစ္ခုခုရဲ့ စီရင္ခ်က္ေၾကာင့္ မဟုတ္ဘဲ အာဏာပိုင္မ်ားရဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အာဏာအရ စီရင္ထားတဲ့ အမႈမ်ားကို တရားရံုးခ်ဳပ္ရဲ့ အာဏာနဲ႔ ေခၚယူ စိစစ္ေမးျမန္းခြင့္၊ တရားရံုးက စိစစ္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ဆုိင္းငံ့ ထားခြင့္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၄၈ - ၆၂ ကာလမွာ တုန္းက တရားရံုးခ်ဳပ္ကို အဲဒီ အာဏာေတြ ေပးထားခဲ့ၿပီး ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ကစၿပီး ရပ္ဆုိင္း ထားခဲ့ပါတယ္။ ဦးႏု အစိုးရ လက္ထက္မွာ ပုဒ္မ ၅ အက်ဥ္းသား တစ္ခ်ိဳ႕ဟာ အဲဒီအမိန္႔ စာခၽြန္ရဖို႔ တရားရံုးခ်ဳပ္ကို ဦးတုိုက္ ေလွ်ာက္ခဲ့ၿပီး တရားရံုးခ်ဳပ္က စစ္ေဆးကာ လြႊတ္ေပးခဲ့တဲ့ သာဓကမ်ား ရိွပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ အခု ျပည္ေထာင္စု တရား လႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ကို ဒီ အာဏာမ်ား ျပန္ေပး လိုက္တာကေတာ့ ႀကိဳဆိုရမယ့္ အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ အေရးေပၚ အေျခအေန ထုတ္ျပန္ထားတဲ့ ေနရာမ်ား မွာေတာ့ ဒီစာခၽြန္ေတာ္ ထုတ္ေပးလို႔ မရပါဘူး။ တစ္ဖက္ ကလည္း အေျခခံ ဥပေဒပုဒ္မ ၃၇၇ အရ ႏုိင္ငံသားမ်ားရဲ့ အခြင့္အေရးကို တရားရံုးခ်ဳပ္က တစ္ဆင့္ ေတာင္းခံရာမွာ စစ္မက္ ျဖစ္ပြားခ်ိန္၊ တုိင္းတပါးမွ က်ဴးေက်ာ္ ၀င္ေရာက္ တုိက္ခိုက္ခ်ိန္နဲ႔ ဆူပူ ေသာင္းက်န္းမႈ ျဖစ္ေပၚ ေနခ်ိန္မ်ားက လြဲၿပီး ေတာင္းခံမႈကို ရပ္ဆုိင္းထားျခင္း မျပဳရဘူးလို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဒါကို အဂၤလိပ္လုိေတာ့ in time of war; in time of foreign invasion; in time of insurrection လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ က်န္တဲ့ အခ်ိန္မ်ားမွာေတာ့ အေျခခံ ဥပေဒဆုိင္ရာ တရားရံုး အျပင္ ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ ဟာလည္း ႏုိင္ငံသားမ်ားရဲ့ အခြင့္အေရး အတြက္ ေလွ်ာက္ထားႏုိင္တဲ့ ေနရာတစ္ခု ျဖစ္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ရဲ့ လုပ္ပိုင္ခြင့္
ပုဒ္မ ၂၃ အရ တရား လႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ဟာ ႏုိင္ငံအတြင္းမွာ ရိွတဲ့ တရားရံုး အားလံုးကို ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲ ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး လက္ေအာက္ တရားရံုးေတြကို အေရးႀကီးတဲ့ အမႈေတြမွာ တရားသူႀကီး တစ္ဦးထက္ ပိုတဲ့ခံုရံုးနဲ႔ စစ္ေဆးဖို႔ ညႊန္ၾကားႏုိင္တဲ့ အခြင့္ အာဏာ ေပးထားပါတယ္။ ထူးျခားတာ ကေတာ့ ပုဒ္မ ၂၄ မွာ တရား စီရင္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဥပေဒၾကမ္း မ်ားကို တရား လႊတ္္ေတာ္ခ်ဳပ္က ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကို တင္သြင္းခြင့္ ေပးထားတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ အေျခခံ ဥပေဒ မွာေတာ့ ဒီအလုပ္ကို ပါလီမန္နဲ႔ တရားေရး ၀န္ႀကီးက လုပ္ပါတယ္။ အေမရိကန္ စနစ္မွာေတာ့ ကြန္ဂရက္ အမတ္မ်ားကပဲ တင္သြင္းပါတယ္။ ၿဗိတိသွ် ပါလီမန္စနစ္ မွာေတာ့ ပါလီမန္ကပဲ လုပ္ပါတယ္။
တရားသူၾကီးနဲ႕နုိင္ငံေရး
ဒီဥပေဒအရ တရား လႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ တရားသူႀကီး မ်ားဟာ ပါတီ ႏုိင္ငံေရးနဲ႔ ကင္းရွင္းရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ပုဒ္မ ၂၉ မွာေတာ့ ေနာင္လာမယ့္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ၀င္ၿပိဳင္မယ္ ဆုိရင္ေတာ့ ေရြးေကာက္ ခံပိုင္ခြင့္ရိွတဲ့ ႏုိင္ငံသား အခြင့္အေရး မဆံုးရံႈးေစဖို႔ အတြက္ ေရြးေကာက္ပြဲ ေန႔ရက္ကို ေကာ္မရွင္က ေၾကညာတဲ့ အခ်ိန္ကစၿပီး ေရြးေကာက္ ခံပိုင္ခြင့္ အရည္အခ်င္းနဲ႔ ကိုက္ညီလို႔ရိွရင္ စည္းရံုးေရး လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ခြင့္ ရိွတယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဒါကေတာ့ တရားသူႀကီး မ်ားကို ႏုိင္ငံ့၀န္ထမ္း အျဖစ္ မသတ္မွတ္ဘူး ဆိုတဲ့ သေဘာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီမိုကေရစီ စနစ္မွာ အစိုးရ အဖြဲ႕၀င္ ၀န္ႀကီးေတြဟာ ၀န္ႀကီးတာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ရင္းနဲ႔ ေရြးေကာက္ပြဲ ၀င္တာ ထံုးစံအျဖစ္ ေတြ႕ဖူးေပမယ့္ တရားသူႀကီး ေတြက ရာထူးက မထြက္ပဲနဲ႔ ေရြးေကာက္ပြဲ ၀င္တာ ေလ့လာမိသေလာက္ မေတြ႕ဘူးပါဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဒီျပ႒ာန္းခ်က္ ကေတာ့ တရားေရး မ႑ိဳင္ရဲ့ လြတ္လပ္မႈကို ေရြးေကာက္ပြဲ အတြက္ မဲဆြယ္စဥ္ ကာလမွ ထိပါး ေစမလားလို႔ စိုးရိမ္မိပါတယ္။
ဥပေဒရဲ့ က်န္တဲ့ အပိုင္းမ်ား ကေတာ့ တုိင္းေဒသႀကီး၊ ျပည္နယ္ တရား လႊတ္ေတာ္မ်ားနဲ႔ ပတ္သက္တာ ျဖစ္ၿပီး အေျခခံအခ်က္ မ်ားက ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္နဲ႕ ကြဲလြဲမႈ မရိွတာေၾကာင့္ သီးျခား မေဖာ္ျပေတာ့ပါဘူး။