(၂၀၁၁
ခုႏွစ္၊ မတ္လ (၂၄) ရက္ေန႔ထုတ္၊ Northern Star ဂ်ာနယ္မွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့
ဖဆပလေခတ္ သတင္းစာမ်ားနဲ႕ ပါလီမန္ သတင္းေရးသားမႈ အေျခအေနေလး ျဖစ္ပါတယ္။
အားလံုး ေလ့လာႏုိင္ေအာင္ မွ်ေ၀ ေပးလိုက္ပါတယ္။)
ဥပေဒ
အျမင္၌ လူတိုင္းတြင္ မိမိ၏ ဂုဏ္သေရကို ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ ရိွသည္။
လူတစ္ေယာက္၏ ဂုဏ္သေရကို အေၾကာင္းမဲ့ ညႇိဳးႏြမ္းေအာင္ ထိပါးေရးသား၊ ေျပာဆို၊
ျပဳမူျခင္း မျပဳရေပ။ ျပစ္မႈ ဥပေဒပုဒ္မ ၄၉၉၊ ၅၀၀၊ ၅၀၁၊ ၅၀၂ တို႔သည္ အသေရ
ဖ်က္မႈဆိုင္ရာ ပုဒ္မ၊ ျပစ္မႈ၊ ျပစ္ဒဏ္မ်ား ျဖစ္သည္။ အသေရ ဖ်က္မႈအတြက္
ျပစ္မႈေၾကာင္း၊ တရားမေၾကာင္း (တရားမ နစ္နာမႈ) တို႔ျဖင့္ စြဲႏိုင္သည္။
ေလ်ာ္ေၾကး ေတာင္းႏိုင္သည္။ ဖဆပလ ေခတ္က သတင္းစာႀကီးမ်ား၊ သတင္းစာ ဆရာ
ပေဂးႀကီးမ်ား သူတစ္ပါး အသေရဖ်က္ေသာ ေရးသား ေဖာ္ျပမႈေၾကာင့္ တရားခြင္တက္
ထုေခ် ခဲ့ၾကရသည္။ ၀န္ခ် ေတာင္းပန္ ခဲ့ၾကရသည္။ “ငါ့သတင္းစာမွာ ငါေရးခ်င္သလို
ေရးႏိုင္တယ္။ ဘယ္သူ႔ကိုေတာ့ ေက်ာေကာ့ သြားေအာင္ ခ်လိုက္ဦးမယ္” စသည့္
လြဲမွားေသာ မာန္တက္ခြင့္ မရိွေပ။ မည္သူမွ် ဥပေဒ အထက္တြင္ မရိွေပ။
“မည္သူမွ်” ဆိုသည့္ အထဲတြင္ သတင္းစာဆရာ၊ မီဒီယာသမား အားလံုး ပါ၀င္ေပသည္။
ဖဆပလ
ေခတ္က သတင္းစာ ဆရာမ်ား တရား႐ံုးသို႔ တရားခံအျဖစ္ ေရာက္ရေသာ အမႈမ်ားတြင္
တရား႐ံုးကို မထီမဲ့ျမင္ ျပဳမႈ ဥပေဒကို ခ်ိဳးေဖာက္မိ၍ ေရာက္ရေသာ အမႈမ်ားလည္း
ပါသည္။ တရား႐ံုး ဟူသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ လြတ္လပ္ေရး၏ အႏွစ္သာရ ျဖစ္သည့္
အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာရပ္ႀကီးမွ ခက္မ တစ္ျဖာျဖစ္ေသာ တရားစီရင္ေရး အာဏာ
က်င့္သံုးရသည့္ ႏိုင္ငံေတာ္ မ႑ိဳင္ႀကီး သံုးရပ္အနက္ တစ္ရပ္ျဖစ္သည္။
တရား႐ံုး၏ ဂုဏ္သေရကို ထိပါးခြင့္ မရိွေခ်။ တရား႐ံုးကို မထီမဲ့ျမင္ ျပဳျခင္းတြင္ အဂၤါရပ္ သံုးမ်ိဳး ရိွေလသည္။
ယင္းတို႔မွာ-
(က) ႐ံုးေတာ္ကို
အသေရ ဖ်က္ျခင္း၊ ႐ံုးေတာ္၏ အသေရကို ထိပါးေအာင္ ေ၀ဖန္ျခင္း၊ ႐ံုးမင္း
(တရားသူႀကီး) ေရွ႕တြင္ ေဆာင္ရြက္ဆဲ မႈခင္း အသြားအလာကို မမွန္မကန္
ေဖာ္ျပျခင္း၊ ႐ံုးမင္းကို ေျပာင္ေလွာင္ ေရးသားျခင္း၊ ႐ံုးသည္ တရား စီရင္ရာ၌
မွန္မွန္ကန္ကန္ စီရင္ႏိုင္လိမ့္မည္ မဟုတ္ဟု စြပ္စြဲျခင္းတို႔
အက်ံဳး၀င္သည္။
(ခ) ႐ံုးေတာ္၏
ေဆာင္ရြက္ခ်က္ကို ေႏွာင့္ယွက္ျခင္း၊ ႐ံုးေတာ္၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ တစ္စံုတစ္ရာ
မရိွဘဲ မႈခင္း စစ္ေဆးသည္ တို႔ကို ဓာတ္ပံု႐ိုက္ျခင္း၊ တရားခံ၏ ႐ုပ္ရည္ကို
မွတ္မိသည္၊ မမွတ္မိသည္ ဟူေသာ ျပႆနာ ေပၚသည့္ အမႈတြင္ ႐ံုးေရွ႕ ေရာက္ေနေသာ
တရားခံ၏ ဓာတ္ပံုကို ထည့္သြင္းျခင္း စသည္တို႔ အက်ံဳး၀င္သည္။
(ဂ) စစ္ေဆးဆဲ
အမႈတြင္ တစ္ဖက္ကို စြဲလမ္းခ်က္ ရိွေအာင္ ေရးသားျခင္း၊ ထိုအမႈစစ္ဆဲ ကာလတြင္
မည္သည့္ ဘက္က ႏိုင္မည္၊ ႐ံႈးမည္ဟု ေရးျခင္း၊ တရားခံ လြတ္စရာ မည္သို႔ေသာ
အေၾကာင္းရိွသည္၊ တရားခံ ေထာင္က်ရန္ မည္သို႔ေသာ အေျခအေန ရိွသည္ စသည္ျဖင့္
ေရလာေျမာင္းေပး ေရးသားျခင္း၊ တရားသူႀကီး၏ တရား စီရင္မႈကို လမ္းေၾကာင္းေပးရာ
(တရားစီရင္မႈ လြဲမွား တိမ္းပါးေစရန္ မမွန္မကန္၊ ဆႏၵစြဲျဖင့္ စကားဦး
သန္းရာ) ေရာက္သည့္ အေရးအသားမ်ိဳး ေရးျခင္းတို႔ အက်ံဳး၀င္သည္။
သတင္းစာမ်ားက
သတင္းစာ မာန္တက္ၿပီး မိမိ ႏိုင္ေစလိုသည့္ ဘက္ကို အေလးေပး၊ မဲတင္း ေရးသား
ေပးတတ္သည္။ တရားသူႀကီးအား မိမိ ခ်မွတ္ေစလိုသည့္ စီရင္ခ်က္ ခ်ေအာင္
စကားဦးသန္း (ဆရာလုပ္)ျခင္း ျဖစ္သျဖင့္ တရား႐ံုးကို မထီမဲ့ျမင္ ျပဳရာ၊
ေစာ္ကားရာ ေရာက္သည္။
တပ္မေတာ္ အတြက္ စစ္ခံု႐ံုး ရွိသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ ကန္႔ကြက္မႈမ်ား အတြက္
ေရြးေကာက္ပြဲ ခံု႐ံုးရွိသည္။ အေျခခံ ဥပေဒဆုိင္ရာ အျငင္းပြားမႈ၊ စကားလံုး
အနက္ အဓိပၸာယ္ ဝိဝါဒ ကြဲမႈ၊ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ
ခ်ိဳးေဖာက္မႈ၊ မလုိက္နာမႈတုိ႔ အတြက္ အေျခခံ ဥပေဒ ခံု႐ံုး စသည္တုိ႔သည္ တရား
စီရင္ေရး အာဏာ က်င့္သံုးၾကေသာ အဖြဲ႔အစည္း ျဖစ္ရာ ယင္းခံု႐ံုးမ်ားကို
မထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈ မ်ားသည္လည္း တရား႐ံုး မထင္မဲ့ျမင္
ျပဳမႈ က်ဴးလြန္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ေရွးက ဝါရင့္၊ သမာၻရင့္၊ အရည္အခ်င္း
ျပည့္ဝေသာ သတင္းစာ ဆရာ ပေဂးႀကီးမ်ားပင္ ပမာဒ ေလခ၍ လည္းေကာင္း၊ သတိလစ္ဟင္း၍
လည္းေကာင္း၊ မာန္မာန တက္လြန္း၍ လည္းေကာင္း တရား႐ံုး မထီမဲ့ျမင္ ျပဳမႈ
တရားခံမ်ား ျဖစ္ခဲ့ရဖူး ေပသည္။
ေရြးေကာက္ပြဲ
က်င္းပၿပီးတုိင္း မေက်နပ္သည့္ ဘက္မွ၊ တစ္ဖက္ အေရြးခံသူ၏ သူ၏ ဥပေဒ မညီေသာ
တရားမဲ့ ျပဳက်င့္မႈမ်ား Corrupted Acts မ်ားေၾကာင့္ ယွဥ္ၿပိဳင္ အေရြးခံ
(႐ံႈးနိမ့္)သည့္ ဘက္က ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္သုိ႔ ကန္႔ကြက္လႊာ တင္သြင္းသည္။
ထုိအခါ ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒ တုိ႔ႏွင့္အညီ ေကာ္မရွင္က ကန္႔ကြက္လႊာ
မ်ားကို စစ္ေဆးရန္ ေရြးေကာက္ပြဲ ခံု႐ံုးမ်ား ဖြဲ႔စည္းစစ္ေဆး
ဆံုးျဖတ္ေစခဲ့သည္။ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ၊ ၁၉၆၀ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ၊
၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား အၿပီး ကန္႔ကြက္လႊာေပါင္း ဒါဇင္ႏွင့္ ခ်ီၿပီး တက္လာသျဖင့္ ခံု႐ံုးေပါင္း မ်ားစြာ ဖြဲ႔စည္း စစ္ေဆး ခဲ့ရသည္။
၂၀၁၀
ျပည့္ႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလ ၇ ရက္ေန႔ ေရြးေကာက္ပြဲႀကီးကို ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္
ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္က တရားမွ်တ၍ လြတ္လပ္ေသာ၊ ထင္သာျမင္သာရွိ
ပြင့္လင္းေသာ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပ ေပးခဲ့သည္။ ဝင္ေရာက္ အေရြးခံသူ အခ်ိဳ႕
(ရာခိုင္ႏႈန္း အနည္းငယ္) က တရားမဲ့ ျပဳက်င့္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သျဖင့္
ေရြးေကာက္ပြဲ အၿပီး ကန္႔ကြက္လႊာမ်ား တက္လာသည္။ ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲ
ေကာ္မရွင္က ေရြးေကာက္ပြဲ ခံု႐ံုေတာ္မ်ား ဖြဲ႔စည္း စစ္ေဆးလ်က္ ရွိေန ေပသည္။
ခံု႐ံုးတြင္ ကန္႔ကြက္လႊာ စတင္ မစစ္ေဆးမီ မွာပင္ ပုဂၢလိက ျပင္ပ
ဂ်ာနယ္အခ်ိဳ႕ႏွင့္ ျပည္ပမွ အသံလႊင့္၊ ႐ုပ္သံ မီဒီယာမ်ားတြင္ ကန္႔ကြက္ခံရသူ
အခ်ိဳ႕ႏွင့္ ေတြ႔ဆံု ေမးျမန္းကာ မိမိတို႔ အျပစ္မရွိေၾကာင္း ႀကိဳတင္
စကားဦးသန္းၿပီး ေျပာသူကေျပာ၊ ဥပေဒကို နားမလည္စြာႏွင့္ ေရးေသာ ဂ်ာနယ္က
ေရးသည္ကို ေတြ႔ရေပသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ ခံု႐ံုးေတာ္က ကန္႔ကြက္လႊာ တစ္ခုခ်င္း၊
တစ္မႈခ်င္းကို စစ္ေဆးၿပီး ကန္႔ကြက္သည့္ ဘက္မွ သက္ေသထင္ရွား မျပႏုိင္ေသာ
စြပ္စြဲ ကန္႔ကြက္ခ်က္ မ်ားကို ပယ္ခ် ေပလိမ့္မည္။ သက္ေသ ခုိင္လံုစြာ
တင္ျပႏုိင္၍ ကန္႔ကြက္ ခံရသူသည္ တရားမဲ့ ျပဳက်င့္ မႈမ်ား က်ဴးလြန္ေၾကာင္း
ထင္ရွားလွ်င္ ဥပေဒႏွင့္အညီ ဆံုးျဖတ္စီရင္ ေပလိမ့္မည္။ စာနယ္ဇင္း
မီဒီယာမ်ားက ႀကိဳတင္၍ မည္သူ႔တြင္ အျပစ္မရွိဘဲ ကန္႔ကြက္ ခံရသည္ဟု
လည္းေကာင္း၊ မည္သူ႔သည္ အျပစ္ က်ဴးလြန္၍ အျပစ္ေပး ခံရမည္ဟု လည္းေကာင္း၊
ဆံုးျဖတ္ခြင့္ မရွိေပ။ No man is above the law မည္သူမွ် ဥပေဒ အထက္တြင္
မရွိဟူေသာ တရားေရး ေဆာင္ပုဒ္မွ "မည္သူမွ်" တြင္ စာနယ္ဇင္း မီဒီယာသမား
တုိ႔လည္း ေသခ်ာေပါက္ ပါဝင္ေလသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္၏
အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာရပ္ (ဥပေဒ ျပဳေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ တရားစီရင္ေရး
အာဏာသံုးရပ္) ကို ျပည္သူ႔ကိုယ္စား က်င့္သံုး ေဆာင္ရြက္ရသည့္ အဖြဲ႔အစည္း
မ်ား၏ ဂုဏ္ျဒပ္ ဂုဏ္သေရသည္ ပို၍ ျမင့္မားေပသည္။ ထုိအခ်ဳပ္အျခာ အာဏာ
သံုးရပ္ကို ျပည္သူတို႔အား တာဝန္ခံ၍ က်င့္သံုးသည့္ မ႑ိဳင္သံုးရပ္သည္ အကယ္၍
မတည့္မတ္ဘဲ ယိုင္ခဲ့၊ အက္ခဲ့၊ ျခစားခဲ့ေသာ္ အရည္အခ်င္း ျပည့္ဝ၍ စာနယ္ဇင္း
သီလသမာဓိႏွင့္ ျပည့္စံု ရင့္က်က္ေသာ စာနယ္ဇင္းမ်ားက ေဝဖန္ ေထာက္ျပ တည့္မတ္
ေပးရသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စာနယ္ဇင္း မ်ားကို စတုတၳ မ႑ိဳင္ဟု ေခၚၾကသည္။ စာနယ္ဇင္းက လူလည္ လူတတ္လုပ္ၿပီး လႊတ္ေတာ္၊ အစုိးရ၊ တရားလႊတ္ ေတာ္တုိ႔၏ ေရွ႕က ႀကိဳၿပီး ဆရာလုပ္ရန္ မဟုတ္ေပ။
လႊတ္ေတာ္တြင္း၌
လွ်ိဳ႕ဝွက္အပ္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ား ရိွလွ်င္ ျပင္ပသုိ႔ မေပါက္ၾကား ေစရေပ။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း တုိ႔ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ပါလီမန္ (တုိင္းျပည္ျပဳ လႊတ္ေတာ္)
မွာပင္ ပါလီမန္တြင္ လွ်ိဳ႕ဝွက္ခ်က္ ရိွသည္။ ႏိုင္ငံတိုင္းတြင္ အစိုးရ
လွ်ိဳ႕ဝွက္ခ်က္ အက္ဥပေဒ Official Secret Act ရွိသည္။ လႊတ္ေတာ္ ဥပေဒ၊
နည္းဥပေဒ မ်ား၌လည္း လွ်ိဳ႕ဝွက္ခ်က္ မေပါက္ၾကားေစရန္ ပညတ္ ထားခဲ့သည္။ ၁၉၄၇
ခုႏွစ္ တုိင္းျပဳျပည္ျပဳ လႊတ္ေတာ္၌ လွ်ိဳ႕ဝွက္ကိစၥ အစည္းအေဝး (တံခါးပိတ္
အစည္းအေဝး) လုပ္တုိင္း လႊတ္ေတာ္ ဝန္ထမ္းမ်ား၊ စာနယ္ဇင္းသမား အားလံုး
အျပင္ထြက္ ေပးၾကရသည္။
၁၉၅၉
ခုႏွစ္ လႊတ္ေတာ္ အမတ္မ်ား၏ အာဏာႏွင့္ အခြင့္အေရးမ်ား အက္ဥပေဒ ေခၚ ၁၉၅၉
ခုႏွစ္ အက္ဥပေဒ အမွတ္ ၅၊ အပိုင္းေလး၊ လႊတ္ေတာ္ကို မထင္မဲ့ျမင္ျပဳျခင္း
ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွ ပုဒ္မ ၁၈ တြင္ ဤသို႔ ေဖာ္ျပထားသည္-
၁၈။ ။ မည္သူမဆို-
| |
(က)
|
လႊတ္ေတာ္၊
သို႔တည္းမဟုတ္ ေကာ္မတီ၏ ေဆြးေႏြးခ်က္ကို ျဖစ္ေစ၊ သို႔တည္းမဟုတ္
လုပ္ငန္းကို ျဖစ္ေစ အထင္အျမင္ ပြားေစရန္ တမင္သက္သက္ လုပ္ႀကံေျပာဆုိလွ်င္၊
|
| |
(ခ)
|
လႊတ္ေတာ္၊
သို႔တည္းမဟုတ္ ေကာ္မတီ၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ဥကၠ႒ တုိ႔၏ လုပ္ငန္းႏွင့္
စပ္လ်ဥ္း၍ ၎တုိ႔၏ ဂုဏ္သိကၡာကို ထိပါး၍ ေျပာဆိုလွ်င္၊ သို႔တည္းမဟုတ္
ေရးသားလွ်င္၊ သုိ႔တည္းမဟုတ္ ထိုေရးသားခ်က္ကို ျဖန္႔ခ်ိထုတ္ေဝလွ်င္၊
|
| |
(ဂ)
|
လႊတ္ေတာ္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ေကာ္မတီေရွ႕တြင္ သက္ေသခံမည့္သူ တစ္ဦးဦးအား မေလ်ာ္ေသာ ဩဇာ လႊမ္းမိုးျခင္းျဖင့္ ေသြးေဆာင္လွ်င္၊
|
| |
(ဃ)
|
လႊတ္ေတာ္
ခန္းမတြင္ ျဖစ္ေစ၊ လႊတ္ေတာ္ ဥပစာတြင္ ျဖစ္ေစ၊ လႊတ္ေတာ္ ဥပစာ၏ နယ္နိမိတ္
ျပင္ပ ေပ ၄၀၀ အတြင္း လႊတ္ေတာ္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ေကာ္မတီ အစည္းအေဝးသုိ႔
အသြားတြင္ ျဖစ္ေစ၊ လႊတ္ေတာ္ သုိ႔တည္းမဟုတ္ ေကာ္မတီ အစည္းအေဝးမွ အျပန္တြင္
ျဖစ္ေစ၊ အမတ္တစ္ဦး အေပၚ ရာဇဝတ္ ျပစ္ဒဏ္ ထိုက္သင့္သည့္
ျပစ္မႈက်ဴးလြန္လွ်င္၊
|
| |
(င)
|
ပုဒ္မ
၂၂ အရ ကင္းလြတ္ခြင့္ မရွိဘဲ လႊတ္ေတာ္ေရွ႕တြင္ ျဖစ္ေစ၊ ေကာ္မတီ ေရွ႕တြင္
အစစ္ေဆး ခံရန္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ စာတမ္း အမွတ္အသား တင္ျပရန္ ေသာ္လည္းေကာင္း
ျငင္းဆိုလွ်င္၊ သုိ႔တည္းမဟုတ္ တင္ျပရန္ ပ်က္ကြက္လွ်င္၊ သို႔တည္းမဟုတ္
တရား ဥပေဒႏွင့္ ညီၫြတ္၍ ေမးျမန္းလိုသည့္ ကိစၥႏွင့္ သက္ဆုိင္ေသာ
ေမးခြန္းကို ေျဖဆုိရန္ ျငင္းဆုိလွ်င္၊
|
| |
(စ)
|
လႊတ္ေတာ္
နည္းဥပေဒ၊ သို႔တည္းမဟုတ္ လႊတ္ေတာ္ တည္ဆဲအမိန္႔၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ဥကၠ႒၏
အမိန္႔ကို လုိက္နာရန္ ပ်က္ကြက္လွ်င္၊ သို႔တည္းမဟုတ္၊ လႊတ္ေတာ္ အရာရွိ တစ္ဦးအား ၎တို႔ တာဝန္ ဝတၱရား ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ေစာ္ကားလွ်င္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ခုခံလွ်င္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ဟန္႔တားလွ်င္၊
|
| |
(ဆ)
|
လႊတ္ေတာ္၊
သို႔တည္းမဟုတ္ ေကာ္မတီ ကို လိမ္လည္လွည့္ဖ်ားရန္ အႀကံျဖင့္ လိမ္လည္
အတုျပဳလုပ္ ထားသည့္ မမွန္ေသာ စာတမ္း အမွတ္အသား တင္ျပလွ်င္၊
|
| |
(ဇ)
|
လႊတ္ေတာ္
ညီလာခံ၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ေကာ္မတီ အစည္းအေဝး က်င္းပမည့္ ေနရာတြင္
လည္းေကာင္း၊ အဆိုပါ ညီလာခံ သို႔တည္းမဟုတ္ အစည္းအေဝး က်င္းပမည့္
အေဆာက္အဦး စသည့္ အနီးအနား တစ္ဝိုက္တြင္ ေသာ္လည္းေကာင္း ဆူပူ
ေႏွာင့္ယွက္မႈ ျပဳလုပ္လွ်င္၊ သုိ႔တည္းမဟုတ္ ထိုကဲ့သုိ႔ ဆူပူ ေႏွာင့္ယွက္မႈ
ျပဳလုပ္ျခင္းကို အားေပးျခင္းျဖင့္ လႊတ္ေတာ္ ညီလာခံ၊ သို႔တည္းမဟုတ္
ေကာ္မတီ အစည္းအေဝးကို အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္ေစလွ်င္၊
|
| |
(စ်)
|
လႊတ္ေတာ္
သို႔တည္းမဟုတ္ ေကာ္မတီသို႔ တင္သြင္းရန္ ရည္ရြယ္သည့္၊ သို႔တည္းမဟုတ္
အျခား လႊတ္ေတာ္ လုပ္ငန္း တစ္ခုခုကို ျဖစ္ေျမာက္ေအာင္ အားေပးကူညီ
ေထာက္ခံရန္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ကန္႔ကြက္ရန္ အတြက္ အမတ္ သို႔တည္းမဟုတ္
လႊတ္ေတာ္အရာရွိ တစ္ဦးအား ၎၏ တာဝန္ ဝတၱရားမ်ား ေဆာင္ရြက္ရာတြင္
လာဘ္ေပးျခင္း၊ အခေၾကးေငြ ေပးျခင္း၊ သုိ႔တည္းမဟုတ္ ထို အမတ္ သို႔တည္းမဟုတ္
ထိုအရာရွိက လာဘ္ယူျခင္း၊ အခေၾကးေငြ ယူျခင္း ျပဳလွ်င္၊
|
| |
(ည)
|
ေမးခြန္းကို
ျဖစ္ေစ၊ တင္သြင္းလိုသည္ဟု အေၾကာင္းၾကားသည့္ အဆို သို႔တည္းမဟုတ္ အေၾကာင္း
ၾကားသည့္ အဆို သို႔တည္းမဟုတ္ ဥပေဒၾကမ္းကို ျဖစ္ေစ၊ ဥကၠ႒က ခြင့္မျပဳေသးမီ
သတင္းစာတြင္ ျဖန္႔ခ်ိ ထုတ္ေဝလွ်င္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ျပင္ပ ေပါက္ၾကားေအာင္
ျပဳလွ်င္၊
|
| |
(ဋ)
|
လႊတ္ေတာ္ နည္းဥပေဒမ်ား အရ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ လႊတ္ေတာ္ သို႔တည္းမဟုတ္ ေကာ္မတီ သို႔တည္းမဟုတ္
ေကာ္မတီ သုိ႔တည္းမဟုတ္ ဥကၠ႒၏ အမိန္႔အရ ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ လွ်ိဳ႕ဝွက္စြာ
ထိန္းသိမ္း ထားရိွရမည့္ စာတမ္း အမွတ္အသားမ်ား ကို ျပင္ပသုိ႔
ေပါက္ၾကားေအာင္ ျပဳလွ်င္၊
|
| |
(ဌ)
|
လႊတ္ေတာ္
နည္းဥပေဒမ်ား အရ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ လႊတ္ေတာ္ သို႔တည္းမဟုတ္ ေကာ္မတီ၊
သို႔တည္းမဟုတ္ ဥကၠ႒၏ အမိန္႔အရ ေသာ္လည္းေကာင္း ျပင္ပတြင္ ေျပာဆိုျခင္း၊
ေရးသားျခင္း၊ ျဖန္႔ခ်ိ ထုတ္ေဝျခင္း မျပဳရန္ ပိတ္ပင္ ေရးသားသည့္
ကိစၥမ်ားတြင္ မလုိက္နာ၊ မေဆာင္ရြက္ဘဲ ထုိကဲ့သုိ႔ ေျပာဆုိလွ်င္၊
သုိ႔တည္းမဟုတ္ ေရးသားလွ်င္၊ သုိ႔တည္းမဟုတ္ ျဖန္႔ခ်ိ ထုတ္ေဝလွ်င္၊
|
| |
(ဍ)
|
လႊတ္ေတာ္
သို႔တည္းမဟုတ္ ေကာ္မတီ၏ အမိန္႔အရ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ လႊတ္ေတာ္၏ နည္းဥပေဒအရ
ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေကာ္မတီတြင္ ဝင္ေရာက္ ေဆာင္ရြက္ရမည္ ျဖစ္ေသာ္ လည္း
အေၾကာင္း မျပဘဲ ထုိကဲ့သုိ႔ ေဆာင္ရြက္ရန္ ပ်က္ကြက္လွ်င္၊
|
| |
(ဎ)
|
လႊတ္ေတာ္
သို႔တည္းမဟုတ္ ေကာ္မတီက စဥ္းစား ဆံုးျဖတ္ရမည့္ ကိစၥတစ္ခုခုႏွင့္
စပ္လ်ဥ္း၍ အမတ္ တစ္ဦးသည္ ေရွ႕ေန အျဖစ္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ အျခား ပညာရွင္
အျဖစ္ေသာ္ လည္းေကာင္း အခေၾကးေငြကို ယူ၍ လႊတ္ေတာ္တြင္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊
ေကာ္မတီတြင္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေဆာင္ရြက္လွ်င္ ထုိသူသည္ လႊတ္ေတာ္က
မထီမဲ့ျမင္ ျပဳသည့္ ျပစ္မႈ က်ဴးလြန္သည္ မည္၏။
|
ထုိဥပေဒ
အပုိင္ ၆၊ ျပစ္ဒဏ္မ်ားႏွင့္ တရား စြဲဆိုရန္ က်င့္ထံုး ေခါင္းစဥ္ ေအာက္မွ
ပုဒ္မ ၂၇ ၌ အက္ဥပေဒတြင္ ေဖာ္ျပသည့္ လႊတ္ေတာ္ကို မထီမဲ့ျမင္ ျပဳသည့္ ျပစ္မႈ
တစ္ခုခုကို က်ဴးလြန္သူအား အလုပ္မဲ့ ေထာင္ဒဏ္ ၆ လ အထိ ျဖစ္ေစ၊ က်ပ္တစ္ေထာင္
အထိ ေငြဒဏ္ျဖစ္ေစ၊ ဒဏ္ႏွစ္ရပ္ စလံုးျဖစ္ေစ စီရင္ရမည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။
ဖဆပလေခတ္က လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ မထီမဲ့ျမင္ ျပဳမႈ က်ဴးလြန္ေသာ သတင္းစာမ်ား ရွိခဲ့သည္ကို ဆက္လက္ တင္ျပပါဦးမည္။
သတင္းေထာက္သက္ရွည္