xmlns:fb="https://www.facebook.com/2008/fbml"> Voice Of Myanmar: မဟာဗ်ဴဟာစီမံခ်က္

Wednesday, June 1, 2011

မဟာဗ်ဴဟာစီမံခ်က္

 
'မဟာဗ်ဴဟာ' (Strategy) ဆိုေသာ ေဝါဟာရမွာ မူလ အဓိပၸာယ္အရ စစ္ေရး အေကာက္အယူ တစ္ခုကိုသာ ကိုယ္စားျပဳပါသည္။ ဂရိဘာသာ စကား Strategia မွ ဆင္းသက္ လာသည္ ဟု အဆိုရွိ သည္။

'စစ္တပ္ တစ္တပ္ကို အမိန႔္ေပး ညႊန္ၾကားရသည့္ အတတ္ပညာ' (The art of Commanding on army) ဟု အနက္ရသည္။ အမွန္စင္စစ္၊ လူအမ်ားစုကို ဦးေဆာင္ညႊန္ၾကားဖို႔ လိုအပ္ သည့္ အခါတိုင္း မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ စဥ္းစားခ်က္မ်ား၏ အခန္းက႑ အေရးပါစျမဲ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ႏွင့္တိုင္ သမိုင္း၏ အေစာပိုင္း ကာလမ်ားကမူ ဤကဲ့သို႔ေသာ လိုအပ္ခ်က္မ်ိဳးမွာ စစ္ ေရးႏွင့္သာ ဆက္စပ္ေနသည္က မ်ား၍ 'မဟာဗ်ဴဟာ' ဆိုေသာ ေဝါဟာရမွာ စစ္ေရးသီးသန႔္သုံး ေဝါဟာရ ျဖစ္ေနခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ စက္မႈ ေတာ္လွန္ေရး ေနာက္ပိုင္းသို႔ ေရာက္ေသာ အခါတြင္မူ စစ္ေရးသာမက စီးပြားေရး နယ္ပယ္ တြင္ပါ လူအမ်ားစုႀကီးကို ဦးေဆာင္ဖို႔ လိုလာပါသည္။ သို႔ႏွင့္အမၽွ မဟာဗ်ဴဟာဆိုေသာ ေဝါဟာရ၏ သက္ေရာက္ ခြင့္မွာလည္း အျပန႔္ က်ယ္လာခဲ့သည္။


စက္မႈေခတ္၏ ထူးျခားခ်က္မွာ လူအမ်ား စုေပါင္းအလုပ္လုပ္ ၾကရသည္ျဖစ္ရာ အဆိုပါ လူအမ်ားကို စနစ္တက် စီမံခန႔္ခြဲနိုင္ဖို႔ လိုလာသည္။ ဤလိုအပ္ခ်က္မွေန၍ 'စီမံခန႔္ခြဲမွုဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာ' (Managerial Strategy) ဆိုေသာ ဘာသာရပ္တစ္ခု ေပၚထြက္လာျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဤသည္၏ ေနာက္ပိုင္းတြင္မူ စစ္ေရးႏွင့္ စီးပြားေရးသာမက လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၏ နယ္ပယ္အသီးသီးသို႔ပါ မဟာဗ်ဴဟာ လက္တံမ်ား တျဖည္းျဖည္း ျဖန႔္ၾကက္လာေလေတာ့သည္။ သည္လိုႏွင့္ ေနာက္ဆုံး နိုင္ငံေရးနယ္ပယ္သို႔ပါ ေရာက္လာသည္။ နိုင္ငံေရး နယ္ပယ္တြင္လည္း မဟာဗ်ဴဟာ၏ ရည္မွန္းခ်က္မွာ အျခားေသာ နယ္ပယ္မ်ားအတိုင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၏ အစိတ္အပိုင္း အမ်ားစု သို႔မဟုတ္ မိမိသက္ဆိုင္ရာ ပါတီအဖြဲ႕ အစည္း၏ အဖြဲ႕ဝင္ အမ်ားစုကို အခိုင္အမာ ပန္းတိုင္တစ္ရပ္ဆီသို႔ ဦးတည္ၿပီး ေခါင္းေဆာင္မွု ေပးဖို႔ပင္ ျဖစ္သည္။ ေျပာရလၽွင္ မည္သို႔ေသာ စဥ္းစားခ်က္မ်ိဳးပင္ ျဖစ္ေစ၊ အခိုင္အမာ ရည္မွန္းခ်က္ ပန္းတိုင္တစ္ရပ္သို႔ ဦးတည္ေစၿပီး ဤရည္မွန္းခ်က္အတိုင္း အေသအခ်ာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ စနစ္တက် ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ နိုင္မည္ဆိုလၽွင္ ဤသို႔ေသာ စဥ္းစား ခ်က္မ်ိဳးကို 'မဟာဗ်ဴဟာစီမံခ်က္ (Strategic Planning) ဟု ေခၚနိုင္သည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ သမိုင္းအဆက္ဆက္၊ စံျပဳေလာက္ေသာ မဟာဗ်ဴဟာ စီမံခ်က္သည္ကား လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀၀ ေက်ာ္က တ႐ုတ္ပညာရွင္ႀကီး 'ဆြန္ဇူး' ေရးသားျပဳစုခဲ့သည့္ 'စစ္ပြဲ၏ အႏုပညာ' (The Art of War) က်မ္းပင္ ျဖစ္သည္။ မဟာဗ်ဴဟာႏွင့္ ပတ္သက္ပါက ဤက်မ္းမွာ ယေန႔ထက္တိုင္ ဩဇာအႀကီးဆုံး စာအုပ္ဟု ဆိုနိုင္ပါလိမ့္မည္။ အာရွေဒသမွ ဘိဇနက္သမားမ်ား၊ နိုင္ငံေရးသမားမ်ား အတြက္ဆိုလၽွင္ မျဖစ္မေန ဖတ္ကိုဖတ္ရမည့္ လက္စြဲက်မ္းဟူ၍ပင္ အဆိုရွိသည္။ မဟာဗ်ဴဟာႏွင့္ နည္းဗ်ဴဟာဆိုခဲ့ၿပီးသည့္အတိုင္း မူလေဝါဟာရမွာ နယ္ပယ္သီးသီးသို႔ အျပန႔္က်ယ္လာသည္ႏွင့္ အေရးႀကီးေသာ တြဲဘက္ ေဝါဟာရ တစ္ခု ေရွ႕ေရာက္လာသည္။ 'နည္းဗ်ဴဟာ' (Tactics) ျဖစ္ပါသည္။

ဤေဝါဟာရမွာလည္း တန႔္ေန ရပ္ေနေသာ အေသမဟုတ္၊ ေရြ႕ေနေသာ ေဝါဟာရအရွင္ ျဖစ္သည္။ မဟာဗ်ဴဟာလိုပင္ နည္းဗ်ဴဟာတြင္လည္း ေဝါဟာရအေရြ႕ ရွိသည္။ ၁၈ ရာစုေလာက္အထိ စစ္တပ္ႀကီးမ်ားတြင္ မ်ားေသာအားျဖင့္ တစ္ခုတည္းေသာ တိုက္ခိုက္ေရး အဖြဲ႕သာ ရွိၾကသည္ကမ်ားသည္။ သို႔ႏွင့္အမၽွ စစ္တပ္ႀကီး တစ္ခုလုံးကို တာဝန္ခံရေသာ တပ္မွဴးသည္ပင္ တိုက္ပြဲတိုင္းအတြက္ ဗ်ဴဟာမွဴးျဖစ္သလို စစ္ပြဲႀကီး တစ္ခုလုံးအတြက္ ဗ်ဴဟာ မွဴးလည္း ျဖစ္ေတာ့သည္။ သို႔ႏွင့္တိုင္ ၁၈ ရာစုေႏွာင္းပိုင္း စစ္တပ္မ်ားတြင္မူ တစ္ခုမကေသာ တိုက္ခိုက္ေရးတပ္ဖြဲ႕ေတြ ရွိလာသည္။ တပ္ဖြဲ႕တိုင္းသည္လည္း တိုက္ပြဲတစ္ခုခ်င္း အ တြက္ သူ႔အတိုင္းအတာႏွင့္သူ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ စစ္ဆင္၊ စစ္တက္ လုပ္ႏိုင္သည္။

ဤတြင္ စစ္ပြဲႀကီး တစ္ခုလုံးအတြက္ ဗ်ဴဟာ (မဟာဗ်ဴဟာ) ႏွင့္ တိုက္ပြဲ တစ္ခုခ်င္းအတြက္ ဗ်ဴဟာ (နည္းဗ်ဴဟာ) ၾကား ျခားနားခ်က္ကို သေဘာေပါက္ဖို႔ အေရးႀကီးလာေတာ့သည္။ ဤကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ၁၈ ရာစု ပါရွန္း မဟာဗ်ဴဟာပညာရွင္ 'ကားလ္ဗြန္ကေလာ့စ္ဝဇ္' က စစ္ပြဲ၏ သဘာဝႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ သူ၏နာမည္ႀကီး ဒႆနက်မ္း 'ေသနဂၤဗ်ဴဟာ အလုပ္ႏွင့္ စစ္ဆင္ စစ္တက္ပညာ' (Works on Warfare and Waging War) တြင္ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေဖာ္ျပထားသည္။ (သူ႔ခြဲျခားေဖာ္ျပခ်က္မွာ ယခုထက္တိုင္ အေျခခိုင္ဆဲလည္း ျဖစ္၍ အရင္းအတိုင္း ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။) 'နည္းဗ်ဴဟာက တိုက္ပြဲတြင္ လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႕မ်ားကို မည္သို႔ အသုံးျပဳရမည္ ဆိုသည္ကို သင္ၾကားေပးသည္။ မဟာဗ်ဴဟာက စစ္ပြဲႀကီး တစ္ခုလုံး၏ ရည္မွန္းခ်က္အတြက္ တိုက္ပြဲမ်ားကို မည္သို႔ အသုံးျပဳရမည္ ဆိုသည္ကို သင္ၾကားေပးသည္။' ကေလာ့စ္ဝဇ္၏ အလိုအရ လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ တိုက္ပြဲမ်ားမွာ စစ္ပြဲ၏ ရည္မွန္းခ်က္ (တစ္နည္း-ေအာင္ပြဲ) အရယူေရး အတြက္ နည္းနာျဖစ္သည္။ တစ္ဖန္ အဆိုပါ ေအာင္ပြဲသည္လည္း စစ္ပြဲႀကီး တစ္ခုလုံး၏ အဆုံးစြန္ မဟာဗ်ဴဟာ ရည္မွန္း ခ်က္ပန္းတိုင္ (တစ္နည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး) အရယူေရးအတြက္ နည္းနာပင္ ျဖစ္သည္။ မဟာဗ်ဴဟာအဆင့္မ်ား ျမင့္သထက္ ျမင့္လာေလ စစ္ႏွင့္ေဝးေလ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ နီးေလ ျဖစ္သည္။ ဤသေဘာကို ရည္ရြယ္၍ 'စစ္သည္ ႏိုင္ငံေရး၏ အဆက္ျဖစ္သည္။ ေသြးထြက္ေသာ နိုင္ငံေရးပင္ ျဖစ္သည္' ဟု ဆိုခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ က်မ္းမွာပင္ ကေလာ့စ္ဝဇ္က ယခုလို ဆက္လက္ ေဖာ္ျပခဲ့ေသးသည္။ 'မဟာဗ်ဴဟာ ရည္မွန္းခ်က္မွာ ထင္သာျမင္သာ ရွိေသာ ေအာင္ပြဲသက္သက္မၽွ မဟုတ္။ အဆိုပါ ေအာင္ပြဲေနာက္ လိုက္ပါလာမည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးပင္ ျဖစ္သည္' ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။ မဟာဗ်ဴဟာစီမံခ်က္တစ္ရပ္ ခ်မွတ္ေတာ့မည္ဆိုလၽွင္ ကေလာ့စ္ဝဇ္ အေလးထား ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ အဆိုပါ အခ်က္ကို အသိရွိရွိ ႏွလုံးသြင္းထားဖို႔ လိုပါလိမ့္မည္။ ဤသို႔မဟုတ္ပါက နည္းဗ်ဴဟာ ေအာင္ပြဲမ်ားတြင္ ယစ္မူးၿပီး မဟာဗ်ဴဟာ ရည္မွန္းခ်က္ ေပ်ာက္သြားႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ ပင္ကိုယ္သေဘာအရ ဆိုရလၽွင္ ရင္ဆိုင္ယွဥ္ၿပိဳင္မွုတိုင္း (စစ္ေရး ျဖစ္ေစ၊ နိုင္ငံေရး ျဖစ္ေစ) တြင္ အနိုင္ရလိုၾကမည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဤအနိုင္၊ ဤေအာင္ပြဲ (ဥပမာ - ေရြးေကာက္ပြဲ အနိုင္ရသည္မ်ိဳး) မွာ အဆုံးစြန္ မဟာဗ်ဴဟာ ရည္မွန္းခ်က္ ဟုတ္ေကာင္းမွ ဟုတ္ပါလိမ့္မည္။ ဤေအာင္ပြဲ (ေရြးေကာက္ပြဲ အႏိုင္ရမႈ) ကို ကိုင္ၿပီး အဆုံးစြန္ မဟာဗ်ဴဟာ ရည္မွန္းခ်က္ (ဥပမာ - ေခတ္မီဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေသာ နိုင္ငံေတာ္သစ္ တည္ေဆာက္ေရး) အတြက္ ဆက္လက္ လုံးပန္းရဦးမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ေအာင္ပြဲဆိုသည္မွာ မဟာဗ်ဴဟာ ရည္မွန္းခ်က္ အတြက္ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာ ႏွင္းအပ္လိုက္သည္မ်ိဳး ျဖစ္ရာ အေပါင္းလကၡဏာ ဟုဆိုနိုင္သည့္တိုင္ အဆုံးစြန္ မဟာဗ်ဴဟာ ရည္မွန္းခ်က္ကို ေမ့ေလ်ာ့ သြားေစႏိုင္သည္။ ယစ္မူးမႈလည္း ျဖစ္ႏိုင္ျပန္ရာ အႏုတ္လကၡဏာ သေဘာေဆာင္သည္ကို သတိခ်ပ္ဖို႔ လိုပါသည္။ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ နံပါတ္တစ္စည္းမ်ည္း "နိုင္ငံေရးႏွင့္ မဟာဗ်ဴဟာ ဤႏွစ္ခုကို တြဲဖက္အသုံးျပဳ၍ ရနိုင္ ေကာင္းပါသေလာ . . ."၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ နိုင္ငံေရးသမားမ်ား (တစ္ခါတစ္ရံဆိုလၽွင္) အစိုးရမ်ားပင္ ေမးေလ့ေမးထရွိေသာ ေမးခြန္း ျဖစ္ပါသည္။ ဤသို႔ ေမးၾကသည့္အခါတိုင္း သူတို႔စိတ္ထဲ ရွိေနတတ္ၾကသည့္ သေဘာအခံမွာ ယခုလိုျဖစ္ပါသည္။ "'ကၽြန္ေတာ္တို႔တစ္ေတြ စစ္ျဖစ္ေနတာမွ မဟုတ္တာဗ်ာ . . ."၊ "တခ်ိဳ႕က ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ႏိုင္ငံေရးအရ ေထာက္ခံခ်င္မွ ေထာက္ခံပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမဲ့ သူတို႔ တစ္ေတြဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရန္သူေတာ့လည္း မဟုတ္ပါဘူး . . ."။ "ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ စိတ္ကူးေတြက သိပ္ေကာင္းေနၿပီပဲ မဟာဗ်ဴဟာ လိုေသးလို႔လား" စသျဖင့္။ မွန္ပါသည္။ ႏိုင္ငံေရး ရည္မွန္းခ်က္တစ္ခုကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေနသည္မွာ စစ္တိုက္ေနသည္ မ ဟုတ္ ပါ။ ေရြးေကာက္ပြဲ ဝင္ၾကသည္မွာလည္း စစ္တိုက္သလို မဟုတ္တာ ေသခ်ာပါသည္။

သို႔ႏွင့္တိုင္ လူပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးခ်င္းက ျဖစ္ေစ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခုခုက ျဖစ္ေစ အဆိုျပဳ တင္ျပၾကေသာ အိုင္ဒီယာတိုင္းမွာပင္ ေထာက္ခံသူ ကန႔္ကြက္သူမ်ား ရွိၾကသည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ အေၾကာင္းမူ နိုင္ငံေရးအေတြးအျမင္ အားလုံးေလာက္သည္ပင္၊ တည္ဆဲအေျခအေနကို ေျပာင္းလဲပစ္နိုင္ဖို႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ ရွိတတ္ၾကေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ အလားတူ အခိုင္အမာ အေျခအေန တစ္ရပ္ရပ္တြင္လည္း အက်ိဳးအျမတ္ရေနသူ ထိခိုက္ ခံစားရသူေတြ ရွိႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ဤသေဘာကို နာမည္ေက်ာ္ 'ရာဇကုမၼာ' (The Prince) ကို ျပဳစုခဲ့သူ မကၡရာဗီလီ' တစ္ေယာက္ ေကာင္းေကာင္း သိသည္။ သူက ယခုလို ေရးခဲ့သည္။ "အေျခအေနေဟာင္းတြင္ အစစ အဆင္ေၿပ ေနၾကသူမ်ားအေနႏွင့္ အဆိုပါ အေျခေနေဟာင္းကို ေမွာက္လွန္ ေျပာင္းလဲပစ္မည့္သူကို သေဘာေတြ႕ၾကမည္ မဟုတ္ပါေခ်။ သူအဆိုျပဳေသာ အေျခအေနသစ္တြင္ အလားအလာ ေကာင္းလိမ့္မည္၊ ထင္ျမင္ယူဆ ၾကသူမ်ားကသာ သူ႔ကို ေထာက္ခံဖို႔ ရွိပါလိမ့္မည္" မကၡရာဗီလီ၏ အယူအဆမွာ လက္ေတြ႕က်သည္ဟု ဆိုရပါလိမ့္ မည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ အေျပာင္းအလဲတိုင္းက 'ေပါက္သူ' ႏွင့္ 'ကြဲသူ' ဆိုေသာ ဆန႔္က်င္ဘက္ လူမွုအုပ္စု ႏွစ္ခုကို ေမြးထုတ္ေလ့ရွိေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ေျပာရလၽွင္ နိုင္ငံေရးမွာ စစ္ပြဲမဟုတ္သည့္တိုင္ အႏွစ္သာရအားျဖင့္ အရွုံးအနိုင္ ေပၚတတ္ေသာ 'အႂကြင္းသုညဂိမ္း' (Zero – sum - game) က လႊမ္းမိုးသည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ မည္သည့္ ႏိုင္ငံေရးအိုင္ဒီယာတြင္မဆို ေထာက္ခံသူ၊ ကန႔္ကြက္သူ ရွိၾကသည္သာ ျဖစ္သည္။ "ခင္ဗ်ားအေနႏွင့္ လူတိုင္း ႏွစ္ၿခိဳက္ သေဘာက်ေစဖို႔ တတ္ႏိုင္လိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ" (You can't please everyone) ဤသည္ပင္ လက္ေတြ႕က်ေသာ မဟာဗ်ဴဟာ၏ နံပါတ္တစ္ စည္းမ်ဥ္းဟု ဆိုရပါလိမ့္မည္။

Credit : The Voice